Eerste test / Mercedes E 200d : Rivaal voor de 220d?
De E-Klasse blijft een toonbeeld van comfort en efficiëntie, zelfs zonder gestuurde ophanging.
De E 200 d heeft recht op dezelfde tweeliter als de 220 d (194 pk), maar dan toegeknepen tot 150 pk. Dat maakt hem tot een interessant aanbod, niet het minst omdat hij 4.000 euro minder kost dan die laatste, die in België toch voornamelijk verkocht wordt in zijn fiscaal vriendelijke variant van 163 pk. Die versie verliest dan ook een groot deel van zijn bestaansreden, ware er niet zijn iets hogere koppel: 400 Nm tegenover 360 Nm voor de 200 d. Die laatste haalt zijn maximumkoppel dan weer vroeger, bij 1.400 o/m in plaats van 1.600 o/m. Bij de alledaagse hernemingen toont hij zich dan ook even soepel en elastisch, mede dankzij de negentrapsautomaat, die misschien wel een beetje alerter had mogen zijn.
Alleen wanneer je het volledige potentieel van de motor aanspreekt, merk je een licht verschil ten opzichte van de 220 d, die een seconde sneller van 0 naar 100 km/h sprint. Het verbruik is dan weer identiek, zowel op papier als in realiteit. Voor het overige blijft de E een toonbeeld van comfort en efficiëntie, zelfs zonder gestuurde ophanging. Hij laat zich zowel appreciëren op de snelweg als bij een enthousiastere rijstijl op bochten wegen: de E-Klasse blijft een opmerkelijk nauwkeurige auto.
- Verbluffend rijcomfort
- Soepele, elastische, lineaire en zuinige motor
- Assemblage- en afwerkingskwaliteit
- Onvoldoende alerte automaat
- Demping motorgeluiden kan beter
- Prijzen opties
In dit artikel : Mercedes-Benz, Mercedes-Benz E-Klasse
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands