Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Opel Corsa OPC: pittig baasje

Geschreven door David Leclercq op

Ook de nieuwe Opel Corsa heeft recht op een snelle OPC-versie. Hij heeft een 1.6-turbomotor met 207 pk en als optie een sperdifferentieel in de neus, zodat hij de degens kan kruisen met andere 'hot hatches'.

Het concept

De nieuwe Opel Corsa onderging een efficiënte update van zijn dynamische kwaliteiten en dus kon de OPC-versie (die enkel verkrijgbaar is als driedeurs) met goede ingrediënten vertrekken om zich op het niveau te hijsen van de andere hete compacte modellen. Om dat te bereiken doet Opel beroep op een 1.6-turboviercilinder die sterk is geïnspireerd op de atmosferische 1.6 van de Adam R2-rallyauto, die er zelf om gekend is dat hij een van de krachtigste motoren van zijn categorie heeft. In de Corsa OPC ontwikkelt de turbomotor 207 pk en 245 Nm, of tijdens een overboost (die tot 11 seconden kan duren) zelfs 280 Nm.

Wat er verandert

De asprincipes bleven grotendeels behouden, maar zijn wel sterk aangepast aan de nieuwe, sportieve ambities van de kleine wildebras. De auto ligt 10 millimeter dichter bij het asfalt en staat op Koni FSD-schokdempers, voor Frequency Selective Damping. Die zijn volledig passief en dus niet gestuurd, maar hebben als bijzondere eigenschap dat ze mechanisch variëren om zo op elk moment het beste compromis te kunnen bieden tussen comfort en koetswerkcontrole. De manuele zesversnellingsbak is ook aangepast qua bediening, die preciezer en sneller zou verlopen. Het ESC kan volgens diverse parameters worden aangepast, of zelfs volledig worden uitgeschakeld voor uitstapjes op circuit. De velgen hebben een diameter van 17 duim of zelfs 18 duim met het pack OPC Extreme Performance (2.400 euro), dat verder bestaat uit hogeprestatiebanden van Michelin, een nog stuggere ophanging, Brembo-remmen met grotere schijven en, vooral, een Drexler-sperdifferentieel. De achterbumper omvat een diffuser met aan beide zijden een Remus-uitlaatpijp, die merkwaardig genoeg erg discreet klinkt. De Recaro-kuipstoeltjes ten slotte zijn standaard.

Hoe rijdt hij?

Op de kleine, bochtige en droge bergwegeltjes van ons testparcours geeft de Corsa OPC blijk van een zekere capaciteit tot efficiëntie. Ongezien bij Opel is dat zijn voortrein de belastingen van het koppel en van zijdelingse acceleraties zonder morren lijkt te slikken, iets waarbij hij goed wordt bijgestaan door de uitstekende koetswerkcontrole, die rol- en steigerneigingen inperkt en dus het werk vergemakkelijkt van de uitstekende Michelin-banden op onze testauto, die was uitgerust met het pack OPC Extreme Performance. Het Drexler-sperdifferentieel veroorzaakt onder sterke belasting weliswaar een paar koppelreacties in het stuur, die een gewaarschuwde en geconcentreerde bestuurder vergen om ze op te vangen, maar het geeft de auto daarentegen wel een voorbeeldige trekkracht zodat je erg vroeg in de bocht weer kan accelereren en er dus met een maximale snelheid uit kan wegrijden. De voortrein snijdt bochten steeds zonder aarzelen aan en de onverstoorbare achtertrein volgt gedwee, zelfs bij overdreven provocatie. Kortom, deze auto rijdt efficiënt en geruststellend, maar niet erg speels. Het mooie plaatje wordt wel wat vergald door een te licht stuur, dat de precisie schaadt, en een lineaire en altijd discrete motor, die de pure sensaties vermindert ten voordele van een gegarandeerde soepelheid en elasticiteit.

Budget/uitrusting

De Corsa OPC is enkel verkrijgbaar als driedeurs en kost in België 22.100 euro. Dat is erg competitief gezien zowel zijn dynamisch potentieel als zijn standaarduitrusting. Voor dat bedrag wordt hij namelijk geleverd met (onder meer) een Remus-sportuitlaat, een snelheidsregelaar en -begrenzer, bixenonlampen, een OPC-koetswerkkit met twee types achterspoiler (naar keuze), Recaro-kuipstoelen, een sportstuur met platte onderkant, het multimediasysteem IntelliLink, het sportonderstel enzovoort.

De concurrenten

We vermelden de DS3 Racing (32.825 euro - 207 pk), Ford Fiesta ST (21.850 euro - 180 pk), de toekomstige Mini John Cooper Works (± 31.300 euro - 231 pk), Peugeot 208 GTI (22.968 euro - 200 pk) en de Renault Clio RS (24.950 euro - 200 pk), maar die lijst is niet exhaustief. De Corsa OPC met zijn 207 pk voor 22.100 euro kruist de degens met schoon volk, maar hij mag daarbij vertrouwen op zijn potentieel.

Ons verdict

Na een korte (maar snelle) testrit is het duidelijk dat de Corsa OPC de nodige wapens heeft om de stevige en drukke concurrentie het hoofd te bieden. Dat doet hij met een evenwichtig en efficiënt maar niet echt speels chassis, een rijke standaarduitrusting en een zekere veelzijdigheid dankzij een filtering van de ophanging die bij lage snelheden aanvaardbaar blijft. Om ons definitief te laten bezwijken, missen zijn motor en uitlaat wat karakter. De turboviercilinder is weliswaar vol en krachtig, maar wat gierig met brute sensaties, terwijl de Remus-uitlaat vooral schittert door zijn... discretie.

TECHNISCHE FICHE - Opel Corsa OPC

Motor: 4-cilinder met turbo
Vermogen: 207 pk bij 5.800 o/m
Koppel: 245 Nm bij 1.900-5.800 o/m (280 Nm in overboost)
0-100 km/h: 6,9 s
Topsnelheid: 230 km/h
Normverbruik: 7,5 l/100 km
CO2-uitstoot: 174 g/km
Basisprijs: 22.100 €

In dit artikel : Opel

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars