Nooit eerder werd een 911 GT3 zo terecht een "racewagen voor de weg" genoemd als de huidige 992-generatie. Die neemt dan ook heel wat elementen over van de competitieversie, wat er een duivelse straatauto van maakt. Al meer dan 20 jaar wordt de naam GT3 gebruikt voor de meest prestatiegerichte versies van de 911. De GT3 RS-modellen doen daar weliswaar nog een schepje bovenop, maar die voelen zich even comfortabel op de openbare weg als een polsstokhoogspringer in een kogelstootwedstrijd. Nee, de ‘gewone’ GT3 (Touring) bereikt op dat vlak een veel betere synthese.
Koetswerk en afmetingen
Het lange, brede en lage koetswerk van de nieuwe 911 GT3 is uiteraard gebaseerd op dat van de 911 ‘992’, dat zoals bekend overigens altijd even breed is, of het nu gaat om de Carrera 2 of de Carrera 4 (1.852 millimeter). De GT3 (Touring) ligt daarentegen 20 millimeter dichter bij de grond en is meer dan 5 centimeter langer als gevolg van zijn specifieke bumpers.
Deze generatie 2021 van de GT3 heeft ook een manueel instelbare achtervleugel met zogeheten 'zwanenhalzen' als steuntjes, die achter de spoiler zijn geplaatst om de onderkant beter vrij te maken en zo meer neerwaartse zuigkracht te bieden. Afhankelijk van de instellingen vergroot hij de downforce met 50 tot... 150 procent in vergelijking met de vorige generatie.
Nog een belangrijke innovatie op chassisvlak: deze nieuwe GT3 is de eerste raceauto van Porsche sinds de 959 met vooraan dubbele driehoeken (geleid door stijve kogelgewrichten) in plaats van de traditionele MacPherson-veerpoten. De bedoeling hiervan is de stijfheid van de wielvlucht te verhogen om zijdelingse versnellingen beter te doorstaan en de schokdemper te bevrijden van zijn geleidende functie, zodat hij vrijer kan werken.
Voor de goede orde: dit is hetzelfde ontwerp van voorwielophanging dat werd gebruikt voor de heerlijke RS Spyder LMP2 uit 2005 en de 911 RSR die zijn categorie won tijdens de 24 Uur van Le Mans in 2017. Deze GT3 beschikt ook over een meesturende achteras, waarvan de wielen bij lage snelheid (onder de 50 km/u) tot 2 graden kunnen draaien in de tegengestelde richting van de voorwielen, en bij hogere snelheden (80 km/u of meer) met de voorwielen mee, om in het ene geval de levendigheid en in het andere de stabiliteit te bevorderen, door respectievelijk de wielbasis virtueel met 6 millimeter te verlengen of in te korten.
Interieur en kofferruimte
De kuipstoelen in onze testauto zijn een optie van... 5.844 euro! Ze zijn nog steeds elektrisch in hoogte verstelbaar, maar de helling van de rugleuningen is vast en de lengteverstelling gebeurt manueel. Maar als je er eenmaal in zit, zit je goed, al helpen hun hoge zijwangen bepaald niet om uit de auto te raken. Maar goed ook, want je wil stevig vastzitten aan boord.
Ook het stuurwiel is manueel verstelbaar, zowel in de diepte als in de hoogte, en over een voldoende groot bereik om een perfecte rijhouding te vinden. De GT3 wordt standaard geleverd met een handgeschakelde versnellingsbak met zes verhoudingen, maar onze testauto was uitgerust met de gerobotiseerde zevenbak PDK, een gratis optie. We waren zeer te spreken over de bijna ogenblikkelijke reacties in de handgeschakelde modus (via de peddels) en de goed gekozen schakelmomenten in de automatische stand.
Merk ook op dat de imposante rolbeugel achteraan, standaard inbegrepen in het Club Sport-pakket, de toegang tot de ruimte achter de zetels blokkeert, dus verwacht niet dat je daar een kind of zelfs maar bagage in kwijt kunt. Die laatste zal in de voorste kofferbak moeten worden geplaatst, waar 132 liter in past. Ruim voldoende om je race-uitrusting (helm, pak, enz.) in op te bergen!
Specificaties en prestaties
De vier liter grote flat-six die deze GT3 aandrijft, is dankzij zijn geluid en zijn eindeloze toerentalbereik echt hemels. Wat een genot, die onmiddellijke reactiviteit, die respons bij alle toerentallen, de naald die naar de top van de toerenteller klimt met de snelheid van Usain Bolt die achternagezeten wordt door een jachtluipaard, en pas stopt bij 9.000 o/m. Geen hybridisering te zien hier, deze motor blijft een smakelijke uitzondering in een omgeving die verstikkend is geworden door elektrificatie. Hoe lang zal hij dat nog kunnen zijn? We kunnen er maar beter van genieten nu het nog kan...
In afwachting kunnen we maar niet genoeg krijgen van zijn 510 pk en 470 Nm (+10 in beide gevallen ten opzichte van de vorige generatie), die zich naar de achterwielen en vervolgens naar de weg verspreiden zonder ook maar een greintje van hun magische potentieel te verliezen. Deze motor is een bom, een grote voetzoeker met een kort lontje die het gelukkigst is wanneer hij boven de 5.000 o/m komt, waarbij het Variocam-systeem hem een andere persoonlijkheid geeft die een competitiemotor niets te benijden heeft. En dat alles met een ronduit unieke klank, gedistilleerd door een sportuitlaatsysteem waarvan je je afvraagt hoe het de huidige normen heeft gehaald.
Met andere woorden, je moet al van goeden huize komen om het volledige potentieel van dit beest te kunnen ontdekken, of zelfs nog maar de helft ervan. De onmiddellijke acceleratie, de continue efficiëntie, de briljante combinatie motor-versnellingsbak, de competente ophanging en de krachtige remmen (stalen schijven in dit geval) laten alles bijna magisch gebeuren. In officiële cijfers komen deze subjectieve indrukken neer op een topsnelheid van 318 km/u, 0-100 km/u in 3,4 s en 0-200 km/u in 10,8 s.
Rijgedrag
We hebben deze GT3 niet op een circuit getest, ook al is dat zijn favoriete bestemming. Nee, we hebben een lange tocht gemaakt over binnenwegen en nationale wegen naar de diepe Ardennen, waar je nog kunt genieten van wat rust en een open horizon. In lange, snelle bochten lijken de gripgrenzen onbereikbaar, dankzij de geometrie van de ophanging, het grippotentieel van de Pirelli P Zero's en misschien ook de aero, die de auto op hoge snelheid te lijf gaat. Het zou vaak nog sneller kunnen, als het van de auto afhing.
Het meest verrassende is dat die totale efficiëntie ook vrij gemakkelijk te vatten is, aangezien de reacties natuurlijk en voorspelbaar zijn. Wees echter voorzichtig: op hobbelige wegen zal de voortrein een beetje zoekerig worden, waardoor je de indruk krijgt dat hij geen permanent contact meer heeft met de weg. Dan is het raadzaam het stuurwiel met beide handen vast te houden om niet voor verrassingen te komen te staan. De verticale limieten van de demping zijn blijkbaar al snel bereikt, maar dat is normaal: de GT3 is geen WRC.
Maar wat een genot in alle andere gevallen. Je moet maar naar de apex kijken en de 911 duikt er zo in, ogenblikkelijk en zonder rolbewegingen. Daarna is het naar de buitenkant van de bocht kijken en hard accelereren om als een kogel uit een geweerloop weg te schieten. De natuurlijke tractie van de 911 en de grip van de uitstekende Pirelli's doen de rest.
De GT3 is relatief licht (1.435 kg, maar een BMW M4 Competition weegt meer dan 1,7 ton!), baanvast, levendig, wendbaar maar stabiel, neutraal, steeds precies,... De GT3 is een genot dat enkel een grote leefruimte nodig heeft om zich maximaal te kunnen uitdrukken. Wanneer komen er natuurreservaten voor dit soort met uitsterven bedreigde auto's?
Belgische prijs
De basisprijs van de GT3 in België bedraagt € 171.550. Onze testauto was beladen met meer dan €28.000 aan opties, die niet allemaal noodzakelijk waren. De kleur Shark Blue? 3.900 euro! Het lederen interieur met Shark Blue als contrastkleur? 5.800 euro! Nuttiger is het hefsysteem voor de vooras (+ 46 mm) om met een gerust hart garagehellingen of verkeersdrempels met een illegaal profiel aan te pakken, voor de prijs van 3400 euro. We hebben het al gehad over de kuipstoelen van 5.800 euro... Het Club Sport pakket is hier standaard en de PDK versnellingsbak is een... gratis optie.
>>> Porsche 911: ontdek hier alle modellen, versies en prijzen
Och ja, nog een kleine raad: vink het vakje "90-liter tank" aan (in plaats van de standaard 64) voor 205 euro, want dat zal het rijplezier verlengen. Feit blijft dat "onze" GT3 met een volledige uitrusting van bijna 200.000 euro niet goedkoop is en dus erg exclusief. Met een basisprijs van 171.550 euro is hij twee keer zo duur als een Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio (86.000 euro, 2,9 liter-V6, 510 pk, 600 Nm) en ligt hij zelfs buiten het bereik van een M4 Competition (93.500 euro, 6-in-lijn, 510 pk, 650 Nm). Maar na 10 ronden op Spa mogen deze twee 'concurrenten' mij gestolen worden, hoe verleidelijk ze ook zijn.
Porsche 911 992 GT3 - verdict AutoGids
Het gigantische potentieel van de GT3 is even mooi als volkomen nutteloos... op de openbare weg. Het zou zelfs zinloos zijn te verwachten dat je meer dan 50% van zijn oneindige kunde zou kunnen ontdekken. Maar de liefhebber van trackdays zal er het ideale instrument in zien, omdat de 911 GT3 zo dicht bij de deugden van een echte racemachine komt.
Je vindt zijn prijs exorbitant? Het is blijkbaar een koopje, want alle exemplaren gaan als warme broodjes over de toonbank. Dus waarom zou Porsche zich inhouden? De laatste vraag: 911 GT3 of Cayman GT4? Er is een verschil van 90 pk, maar ook een verschil van 70.000 euro. Aan jou om te beslissen...
In dit artikel : Porsche, Porsche 911
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!