Voor het eerst in zijn geschiedenis heeft de 911 Turbo een echt eigen koetswerk, dat natuurlijk nog altijd gebaseerd is op dat van de andere versies, maar nog steeds vol sleuven, luchtinlaten en -uitlaten en openingen allerhande zit. Hij moet dan ook enerzijds zo weinig mogelijk lucht verplaatsen en er anderzijds zoveel mogelijk aanzuigen wanneer de zescilinder-boxer ontketend wordt. Een moeilijke paradox. Die wordt in dit geval opgelost met een actieve aerodynamica, die zich aanpast aan de omstandigheden. De splitter vooraan bijvoorbeeld verdwijnt volledig in de bumper bij lage snelheden (lees: minder dan 120 km/h). Op die manier blijft zowel de aerodynamische verfijning gevrijwaard (en dus het verbruik) als de bodemvrijheid, waardoor je zonder angst over verkeersdrempels of van een steile oprit kunt rijden. Verder is hij voor het eerst uitgerust met een actief meesturende achtertrein, die een groter bereik heeft dan bij de recente GT3.
Onze testsessie verliep in een Turbo S, op het circuit van Bilster Berg, in Duitsland. Het belangrijkste dat we erover kunnen zeggen, is dat de Turbo S zelfs in de meest extreme situaties blijk geeft van een opmerkelijk rijgemak. Inveren, uitveren, remmen in de bocht, een aaneenschakeling van bochten: niets is hem te veel. Op circuit rijg je de rondjes aan elkaar met een feilloze standvastigheid: de remafstanden worden niet langer en je koers wordt ook niet wijder als gevolg van oververhitte banden. De kans is groot dat de bestuurder eerder vermoeidheidsverschijnselen zal vertonen dan de mechaniek... Het gaat snel, erg snel, onvergelijkbaar snel ongetwijfeld. Maar een beetje meer ziel had wel gemogen. Om te beginnen is de klank van de zescilinder-boxer te gedempt (hoewel het geluid artificieel naar het interieur wordt geleid), terwijl het ook niet vergelijkbaar is met dat zo kenmerkende metalige geroffel van de atmosferische versies.
De 911 Turbo doet alles uitstekend, de Turbo S nog meer: ze zijn nóg sneller, nóg zuiniger en nóg comfortabeler bij dagelijks gebruik dan hun voorgangers. Hun uithoudingsvermogen is opmerkelijk en er is haast niets dat deze Porsches kan bijhouden. Jammer genoeg missen ze een beetje karakter. Maar is dat niet vaak het geval voor de besten van de klas?
U kunt de Eerste Test van de Porsche 911 Turbo S nalezen in AutoGids 883 van 4/9/2013.
In dit artikel : Porsche, Porsche 911