De puristen zullen vermoedelijk wat teleurgesteld zijn, maar Porsche heeft geen specifi eke dieselmotor ontwikkeld voor de Cayenne. Als meerderheidsaandeelhouder van de Volkswagen-groep heeft Porsche logischerwijs gekozen voor de jongste V6-TDI van drie liter die wijd verspreid is bij Audi en Volkswagen (Touareg). Porsche stond er evenwel op dat zijn eigen motorbouwers zich over deze V6 zouden buigen, met name om het brandstofverbruik en dus de uitstoot van koolstofdioxide ervan terug te dringen dankzij een aangepaste sturing van de piëzo-elektrische injectoren en van de inlaatkleppen en een verhoging van het recirculatiepercentage van de uitlaatgassen tot 38 procent. Uit bekommernis om de klank die zijn Cayenne Diesel produceert, heeft Porsche overigens een akoestisch pack ontwikkeld (standaard) dat motorgeluiden uit het interieur moet weren.
Zodra je de contactsleutel omdraait, wordt het nut het akoestisch pack duidelijk: zelfs koud ratelt de V6 duidelijk minder dan in een Audi Q7 of een VW Touareg, terwijl hij ook minder luidruchtig is wanneer hij in de toeren klimt. Natuurlijk biedt de Cayenne Diesel niet de volle klanken van de V6 of V8 op benzine, maar zijn geluiddemping is ronduit overtuigend, behalve bij stapvoetse snelheden, wanneer je de motor zijn werk nog hoort doen. Voor de rest komt de Cayenne Diesel zeer homogeen voor de dag. Zijn hoge koppel garandeert prestaties en hernemingen van een goed niveau, terwijl zijn onderstel nog altijd opmerkelijk nauwkeurig is.
Het is zover: een van de meest tot de verbeelding sprekende sportwagenmerken neemt een dieselmotor op in zijn gamma. Een geslaagde operatie in het geval van de Cayenne, die een goede algemene homogeniteit naar voren kan schuiven, maar de formule zou ongetwijfeld nog controversiëler zijn als ze werd toegepast op de 911.
In dit artikel : Porsche, Porsche Cayenne