Eerste test / Porsche Panamera Diesel
Zodra een Porsche meer dan twee deuren heeft, wordt hij vooral verkocht met een diesel onder de kap. Twee jaar na de Cayenne is ook de Panamera dat lot beschoren. Al is dat niet per se erg.
Voor de inplanting van de 3.0-V6 TDI in het voorcompartiment van de Panamera heeft Porsche werk gehad. Want anders dan bij de Cayenne en de Touareg heeft de grote berline uit Zuffenhausen bijna niets gemeen met een Audi A8 3.0 TDI. In tegenstelling tot die laatste wordt de Porsche namelijk slechts op twee wielen aangedreven. De testauto waarmee wij reden, stond op achttienduimwielen (de basismaat) met de gestuurde schokdemping PASM met drie modi. In de Comfort-stand was die stug (met weliswaar een goede filtering), maar kampt de Panamera wel met enige vertraging tussen de beweging aan het stuur en de respons van het onderstel. Die korte reactietijd verdween zodra we het PASM in de Sport-stand zetten.
Daarin past ook de achttrapsautomaat Tiptronic S zich aan en blijft hij een toonbeeld in zijn soort. Het stop-startsysteem behoort tot de standaarduitrusting. Natuurlijk kan de hydraulische Tiptronic S niet prat gaan op de snedigheid, noch op de snelheid van de gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling PDK, maar de spreiding is zodanig dat de Panamera Diesel zijn topsnelheid (242 km/h) behaalt in achtste, waarmee hij zijn sportieve ingesteldheid bewaart tot op het einde. Hij schuift vooral een normverbruik naar voren dat geen enkele andere Porsche kan evenaren (6,5 l/100 km).
De Panamera Diesel, die uitgerust is met de jongste evolutie van de 3.0 TDI van Audi (250 pk, 550 Nm), maar dan herwerkt door de Porsche-ingenieurs om een breder vermogens- en koppelbereik te verkrijgen, vertoont een elasticiteit die zeldzaam is voor een zelfontbrander. Zijn herwerkte inlaat- (met twee intercoolers) en uitlaatsystemen helpen hem om diep te ademen, terwijl hij klinkt als een benzinemotor en ook even stil is bij stationair toerental. De 38 kilo aan geluiddempende materialen doen hun werk. Maar ondanks de uitstekende balans van deze eerste kennismaking begrijpen we maar moeilijk waarom de Panamera Diesel 20.000 euro duurder is dan de Cayenne Diesel, die tegen modeljaar 2013 over dezelfde motor zou moeten kunnen beschikken.
In dit artikel : Porsche, Porsche Panamera
Tests
Onze tests
De concurrenten
BMW 6 Reeks Gran Coupe 640d (230kW)
Mercedes-Benz S-Klasse Berline S 350 d 4MATIC
Jaguar XJ 3.0 V6 twin turbodiesel Luxury
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands