Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Range Rover 4.4 TDV8

Voor zijn veertigste verjaardag krijgt de Range Rover een nieuwe V8-diesel. Met deze zuinigere en toch krachtigere motor kan hij zijn soevereine heerschappij alweer een paar jaar voortzetten.

Prijs
NB

Hoewel hij dit jaar veertig kaarsjes mag uitblazen, lijkt de Range Rover (die binnenkort als gevolg van de nakende komst van zijn kleinere broer, de Range Rover Evoque, zal worden omgedoopt tot Range Rover Vogue) levendiger dan ooit. De meest opvallende evolutie voor dit jaar zit onder de motorkap, in de vorm van een volledig nieuwe TDV8 van 4,4 liter met 313 pk. De sprint van 0 naar 100 km/h neemt 7,8 seconden in beslag en de topsnelheid bedraagt nu 210 in plaats van 200 km/h.

Een dergelijk titanenkoppel (700 Nm) maakt ook een sterke versnellingsbak noodzakelijk. In dit geval is dat de nieuwe achttrapsautomaat van ZF (die ook al in de nieuwste BMW's en Audi's te vinden is). Zoals te verwachten kwijt deze zich onder de motorkap van de Range bijzonder goed van zijn taak. Hij werkt soepel en is bij de pinken om steeds het beste uit de V8 te halen. Binnenin maakte de traditionele selectiepook in een gleuf plaats voor een draaiknop, die net als bij Jaguar verdwijnt als het contact wordt uitgeschakeld. Dynamische bestuurders zullen blij zijn met de S-stand (voor Sport) van de automaat, evenals met de nieuwe schakelhendels achter het stuur, die voortaan standaard zijn.

Aan het stuur worden we nog altijd verrast door het rijplezier in de Range Rover. Het rijcomfort is nog steeds van een bijzonder hoog niveau en wordt zelfs nog opgekrikt door de grotere gewilligheid van de motor en het uitstekende reactievermogen van de automaat. Het maakt niet uit of je nu over de snelweg raast, kleine, landelijke wegeltjes verkent, rustig door de stad glijdt of je op (heel) uitdagend terrein waagt (dat laatste doet de Range Rover met de jaren zelfs steeds beter met het gesofisticeerde Terrain Response). In al die gevallen word je immers in de watten gelegd als in een luxeberline.

Met zijn nieuwe motor, gekoppeld aan de uitstekende ZF-achttrapsautomaat, worden zowel het comfortniveau als de prestaties van de Range Rover TDV8 beter. En dat is nog niet alles, want hij verbruikt nog eens minder ook. Good job, sir...

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker