Het concept
De Mégane volgde in 1995 de Renault 19 op. Sinds de eerste generatie dient hij als basis voor verschillende koetswerkvormen, zoals de onvermijdelijke break, die zeer gewaardeerd wordt voor zijn betere laadcapaciteiten en populair is bij jonge gezinnen en liefhebbers van buitensporten. In West-Europa heeft de break duidelijk de wind in de zeilen. Bij Renault zou de Grandtour-versie tot 40 procent van de Mégane-verkoop voor zijn rekening moeten nemen. De ontwerpers kozen in de eerste plaats voor een verleidelijke lijn – één van de voornaamste aankoopcriteria – ten koste van het laadvolume. Renault heeft dus een duidelijke keuze gemaakt.
- Goed afgestelde aandrijfgehelen
- Moduleerbaarheid, binnenruimte
- Bijdetijdse veiligheid en connectiviteit
- Koffervolume kan beter
- Hakerige versnellingsbakbediening (manueel)
- 1.6 dCi 130 niet verkrijgbaar met EDC-bak
Wat er verandert
In vergelijking met de berline rust de break op een 4,3 cm verlengde wielbasis en is hij 27 cm langer. Dat maakt een kofferruimte mogelijk die varieert van 500 tot 1.504 dm³ met vlakke vloer. De bestuurderszetel van de voorste passagier klapt neer zoals een tafeltje, waardoor je voorwerpen tot 2,7 meter lang kunt laden.
Tegenover zijn voorganger, is de achterbank iets meer naar achteren gekanteld voor meer comfort (27 in plaats van 25 graden). De elleboogruimte is ook een fractie beter. In het interieur komt bovendien meer licht binnen dankzij een nieuw elektrisch te openen panoramadak (800 euro).
Samen met de break wordt de sportieve GT-uitvoering gelanceerd, ook in de berline. Zowel in benzine als diesel, gaat het om een 1.6 turbomotor gekoppeld aan de EDC 6-versnellingsbak, respectievelijk goed voor 205 en 165 pk. Behalve een specifieke koetswerkkit, hebben deze sportieve GT-uitvoeringen grotere remschijven en vierwielsturing.
Hoe rijdt hij?
De 1.5 dCi 110 vertegenwoordigt wellicht het gros van de verkoop. Ruilt hij zijn handgeschakelde bak voor de gerobotiseerde EDC 6, dan verliest hij 10 Nm aan koppel (om te pieken op 250 Nm) maar functioneert hij zachter. Het schaadt zijn prestaties amper, zo soepel en elastisch is de motor. In ieder geval zouden we – tenzij je van plan was om te kiezen voor de gerobotiseerde versnellingsbak – eerder opteren voor de 1.6 dCi met 130 pk, die meer kracht heeft om deze 1.450 kg zware break aan te drijven. De 1.2 turbobenzine komt bescheidener voor de dag bij de hernemingen, maar blinkt uit door zijn zachte werking. Zeker wanneer je hem koppelt aan de uitstekende EDC 7, de ideale combinatie om elke dag comfortabel een korte rit af te leggen.
Prijs/uitrusting
De Mégane Grandtour vergt 900 euro extra budget in vergelijking met de berline. Hij blijft dus in de goede middelmaat van het segment. De standaarduitrusting is zeer uitgebreid en de opties blijven, zoals gebruikelijk bij Renault, betaalbaar.
De concurrenten
Renault verkoos stijl boven ruimte, maar moet het opnemen tegen sterke concurrenten die beide aspecten beter combineren. Hoewel hij erg verleidelijk is, moeten we toegeven dat de breakversie van de Mégane niet de ruimste is van zijn categorie (maar ook niet kleinste), zeker in vergelijking met de Peugeot 308 SW en de Skoda Octavia Combi die allebei 610 liter aanbieden onder het bagagescherm.
Ons verdict
De verantwoordelijken van Renault zijn heel duidelijk: de breakversie van de Mégane moet praktisch en ruim zijn, maar dat mag niet ten koste gaan van de stijl. Ze twijfelden dan ook niet om wat laadvolume op te offeren voor de mooiere lijn van de Grandtour. En zo te zien zijn ze heel trots op het resultaat.
In dit artikel : Renault, Renault Mégane
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!