Eerste test / Renault Scénic
Na de Grand Scénic, die geacht wordt de plaats van de Espace in te nemen, lanceert Renault nu de korte Scénic, die uitsluitend met vijf zitplaatsen te bestellen is.
De nieuwe Scénic is ruimer dan zijn voorganger dankzij een 20 millimeter langere wielbasis die de beenruimte achterin ten goede komt. Maar ook zijn koffer is gegroeid, tot 555 liter, een volume dat nog kan worden vergroot tot 1.870 liter door de tweede stoelrij te verwijderen. Tot slot is ook het aantal opbergruimtes fl ink toegenomen. De Scénic is rijkelijker uitgerust, zonder dat de prijzen echter proportioneel toenamen. De nieuwe Scénic is beter afgewerkt dan zijn voorganger en heeft nu ook een veel persoonlijker stijl. Zijn voorpartij lijkt wat op die van de Mégane Coupé, terwijl die van de Grand Scénic meer weg heeft van de vijfdeurs berline. Doordat de Scénic drie keer stijver is dan de vorige generatie, heeft hij minder last van rolneigingen en ondergaat hij minder koetswerkbewegingen. Dat maakt hem minder week, maar het vermindert zijn capaciteit om de oneffenheden in de weg te filteren. Vervelend is wel dat de informatie met betrekking tot het brandstofpeil en voor een deel ook de rijsnelheid die worden weergegeven op het centrale scherm, voor bestuurders van gemiddelde lengte verscholen zitten achter de stuurvelg. De rijhouding is nu wel minder bestelwagenachtig.
Hoewel de nieuwe Scénic dynamischer is, blijft hij toch nog altijd een referentie op het vlak van het comfort. Hij werd functioneler en ruimer, maar niet groter, en zou dus moeten kunnen voldoen aan de verwachtingen van de meeste gezinnen.
In dit artikel : Renault, Renault Scénic
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands