Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Review Aston Martin Vantage (2025) - tussen sportwagen, GT en supercar

Geschreven door Klaas Janssens op

Op basis van dezelfde ingrediënten serveert Aston Martin een nieuwe Vantage die veel pikanter belooft te zijn. Maar smaakt die nieuwe generatie ook net zo lekker? AutoGids doet de test.

Aston Martin drukt het gaspedaal in. Wat bescheiden begon bij de nieuwe DB12 en de vernieuwde DBX707, leidde tot de voorstelling van twee gloednieuwe vaandeldragers, want dit jaar komt zowel de Vanquish als de Valhalla het gamma versterken. Ondertussen schakelden de Britten ook nog hun F1-ster Fernando Alonso in om de in een gelimiteerde oplage gebouwde Valiant te ontwikkelen, snoepten ze Adrian Newey weg bij het Red Bull-team van Max Verstappen, en nam de van Bentley overgekomen Adrian Hallmark zijn intrek in Gaydon als nieuwe CEO. En bijna vergeten: met de LMH-versie van de Valkyrie doet de Britse sportwagenbouwer komende zomer tevens een gooi naar de eindzege in de 24 Uur van Le Mans. 

LEES OOK Aston Martin introduceert supersnel strippende Vantage Roadster

Maar wil je écht weten hoe goed het nu eigenlijk draait bij Aston Martin, dan moet je bij de nieuwe Vantage zijn. Want er is geen betere waardemeter dan het instapmodelletje.

Power en prestaties Aston Martin Vantage

Nu ja, ‘instapmodelletje’: de nieuwe Vantage-generatie verschijnt afgetraind aan de aftrap, met een messcherpe blik en een retestrak sixpack. Al omschrijven we dat wasbordje misschien beter als ‘eightpack’, want het is de V8 die aan flink wat spierkracht heeft gewonnen. In de basis gaat het nog altijd om dezelfde, door AMG ontwikkelde vierliter-krachtbron, maar anno 2025 is die tussen de voorwielen van de Vantage geduwde biturbobenzine wel goed voor 655 pk en 800 Nm. Dat zijn 150 paarden en 115 newtonmeters meer dan bij zijn voorganger, die ons nochtans nooit het gevoel gaf om extra power te smeken. 

Review Aston Martin Vantage (2025)

Intussen zorgt de tegenwoordig onmisbare lanceerhulp ervoor dat de nieuwe Vantage genoeg heeft aan 3,4 seconden om van 0 naar 100 km/u te sprinten. Door de afwezigheid van een elektronische snelheidsbegrenzer haalt deze Aston Martin 326 km/u.

Chassis en ophanging Aston Martin Vantage

Ook de basisstructuur wordt overgenomen, al zorgen allerlei bij de DB12 afgekeken aanpassingen er wel voor dat de torsiestijfheid van het grotendeels uit aluminium opgetrokken chassis met 29 procent is toegenomen. Hoewel de wielbasis dezelfde bleef, staat de nieuwe Vantage bovendien een stuk breder op zijn 21-duimers: het koetswerk behoudt zijn gedrongen proporties, maar de heupen pakken 30 millimeter extra.

Review Aston Martin Vantage (2025)

Bij de ontwikkeling van het rijwielgedeelte zouden de ingenieurs zich naar eigen zeggen vooral gefocust hebben op “authentiek rijplezier”. Die zoektocht levert een verstevigde Skyhook-ophanging met razendsnel reagerende Bilstein-schokdempers op, een met een ingekorte eindoverbrenging gezegende achttrapsautomaat en een aangescherpte stuurinrichting. Tussen de aangedreven achterwielen zit een actief sperdifferentieel.

Bij de ontwikkeling van het rijwielgedeelte zouden de ingenieurs zich naar eigen zeggen vooral gefocust hebben op “authentiek rijplezier”

Die gedegen hardware krijgt de hulp van een heleboel hedendaagse software. De elektronische stabiliteitscontrole wordt voortaan gestuurd door een geïntegreerde IMU-module (Inertial Measurement Unit) met een zesassige meting (overlangs, in de hoogte en zijdelings, gecombineerd met een controle van rolneigingen, duik- en steigerbewegingen en gierbewegingen). Ook de tractiecontrole werd bedacht met verregaande set-upmogelijkheden. 

Review Aston Martin Vantage (2025)

Met een rijklaar gewicht van 1,7 ton valt de nieuwe Aston Martin wat zwaarder uit dan zijn voorganger. Ondanks het gulle gebruik van lichtgewichtmaterialen eisen de extra comforttoepassingen, de onderhuidse verstevigingswerken en de toegenomen koelvereisten voor het aandrijfgeheel dus hun tol. Anderzijds staat de optimale 50/50-gewichtsverdeling pal, terwijl het extra motorvermogen alsnog een gunstigere pk/kg-ratio oplevert.

Design Aston Martin Vantage

De wat toegeknepen kijkers van de vorige Vantage maakten plaats voor grotere koplampen. Reeënogen die er samen met het intussen typische smoelwerk voor zorgen dat je goed moet kijken of er nu een Vantage of toch een DB12 of Vanquish in je achteruitkijkspiegel opdoemt. Dat neemt niet weg dat het koetswerkontwerp de liefhebbers van strakke lijnen en ingetogen exuberantie verwent.

Review Aston Martin Vantage

De hedendaagse drang naar aerodynamische atletiek vergt slechts een minimum aan esthetische offers, en die koelsleuven achter de voorste wielkasten en die uit de kluiten gewassen achterdiffusor passen het designerpakje bovendien als een das en manchetknopen. Achter die elegantie gaat evenwel een heleboel agressie schuil, die onderstreept wordt door de grote velgen, de compacte afmetingen en de stevige billen.

Interieur Aston Martin Vantage

De Vantage blijft een strikte tweezitter, weliswaar eentje met een koffer die naam waardig: onder de achterklep schuilt een bagagevolume van 272 liter. De lay-out van het interieur volgt de door de DB12 ingeslagen weg, waarbij een sterk verbeterde materiaalkeuze hand in hand gaat met een digitale revolutie. De Mercedes-interface werd naar de prullenmand verwezen, tegenwoordig gebruikt Aston Martin een in eigen huis ontwikkeld systeem dat wél beantwoordt aan de super-de-luxepositionering van het Britse merk.

Review Aston Martin Vantage

Hoewel de progressie tastbaar is, zowel visueel als ergonomisch, moet je nog altijd even de tijd nemen om je weg te vinden in de met knoppen overladen middenconsole. Ook de icoontjes op de centrale multimediamodule vallen wat klein uit en de menustructuur blijkt niet altijd even helder, terwijl de occasionele foutmelding een latente vrees voor bugs creëert. 

Eigenlijk verdient een ouderwetse sportieveling zoals deze Vantage gewoon een analoge toerenteller

De graphics van het digitale instrumentenpaneel vinden we dan weer wat drama missen – eigenlijk verdient een ouderwetse sportieveling zoals deze Vantage gewoon een analoge toerenteller. Hoewel de haptische knoppen van het multifunctionele sportstuur zich minder goed laten bedienen dan de heerlijke draaitoetsen voor het audiovolume en de airconditioning, liggen de stuurvelg en de schakellepels aangenaam in de hand.

Review Aston Martin Vantage

De combinatie van de lage zitpositie en de hoge middentunnel met die gestrekte neuspartij en dat gezwollen achterwerk leveren een wat claustrofobische cockpit op, die je hartslag al de hoogte in jaagt nog voor de V8 van zich heeft laten horen. 

Rijgedrag (natte omstandigheden) Aston Martin Vantage

Bij de eerste meters door het Spaanse achterland vallen die extra kilo’s in elk geval nooit op; het is het bredere koetswerk dat aanvankelijk om enige omzichtigheid vraagt. Bij de eerste van vele haarspeldbochten krijgen we de Vantage maar net tussen de rotswand en de kruisende motorrijder gemikt. Die heeft ons gelukkig horen aankomen, want de V8 speelt geen verstoppertje.

Review Aston Martin Vantage

Zelfs in de zachtste van de drie uitlaatmodi hoor je het beest onder de motorkap ademen. In de lagere toerentalregionen durft de automaat al eens te haperen, en vooral bij het terugschakelen missen we de agressiviteit van een DCT-versnellingsbak. Helemaal onder in de kelder kampt de geblazen vierlitermotor bovendien met een turbogaatje, een imperfectie die je al snel gaat classificeren als ‘karakter’. Vooral omdat deze krachtbron zoveel voorwaartse drang toont, met hernemingen die een heleboel plug-inhybride rivalen het schaamrood op de wangen bezorgen.

De hernemingen bezorgen een heleboel plug-inhybride rivalen het schaamrood op de wangen

Dat vraagt wel om een klare blik en een minimum aan ervaring, zeker in de wisselende weersomstandigheden die we tijdens onze uitgebreide testsessie voorgeschoteld krijgen. De stuurinrichting is precies en het onderstel geeft een heleboel feedback, maar de nochtans bredere achterwielen krijgen het op een nat wegdek bijzonder zwaar te verduren. Ondanks het elektronische en best wel intelligente vangnet dat Aston Martin spant, beleefden we een heleboel hachelijke momentjes die we wellicht niet gehad zouden hebben aan het stuur van een vergelijkbare Ferrari of Porsche.

Review Aston Martin Vantage

Die ontwikkelingsfocus op rijplezier levert dividend op, maar toch kun je onderweg maar beter op je hoede zijn voor een eventuele crash. Het is werken om deze Vantage gezwind van de ene naar de volgende bocht te jagen, en dan komt een beetje borsthaar wel van pas.

Rijgedrag (droge omstandigheden) Aston Martin Vantage

Tegen de middag komt het winterzonnetje alsnog door de wolken piepen en droogt het wegdek langzaam op. En dan flitst het dynamische talent van de Vantage naar een nieuwe dimensie. De op maat van deze Aston gemaakte Michelins raken nu wél op temperatuur, waardoor de voorste banden meer grip vinden bij het insturen en de achterste meer tractie bij het uitaccelereren.

Review Aston Martin Vantage

Het voelt allemaal nog altijd wat botter aan dan wat we gewend zijn bij de raspaarden uit Maranello of Stuttgart, maar de coherentie tussen de verschillende onderdelen zorgt er wel voor dat één plus één drie wordt. Deze Aston Martin gidst je intuïtief van haarspeld tot waaierbocht, desgewenst met wat toegevoegd drama. De kwispelende staart luistert naar de directieven van je rechtervoet en de V8 vergeet nooit om te begeesteren, zelfs niet als je rustig door een vergeten dorpje rolt.

Review Aston Martin Vantage

Weet alleen dat de V8 de benzine gretig naar binnen werkt en dat de 73 liter grote brandstoftank aan de krappe kant is, waardoor range anxiety geen loos begrip blijkt – om tot bij het volgende tankstation te raken moesten we het tempo flink terugschroeven. Makkelijker gezegd dan gedaan, want deze jongen wordt nu eenmaal liever hard gereden.

Conclusie Aston Martin Vantage

De nieuwe Vantage behoudt de kwaliteiten van zijn voorgangers, maar Aston Martin draait het prestatiepotentieel wel van 10 naar 11. Het extra vermogen van de sensationele V8 noopte de Britse sportwagenbouwer tot verregaande aanpassingen aan het chassis en het onderstel, waardoor het geheel zelfs wat intimiderend kan overkomen, zeker wanneer de weersomstandigheden niet optimaal zijn.

Maar dat pure karakter levert ook een heleboel ouderwets rijplezier op – gelukkig zonder aan de GT-kwaliteiten te raken. Het kneedt deze Vantage tot een bijzonder smakelijk geheel. 

Verwante testen

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker