In 2024 is het precies twintig jaar geleden dat de eerste BMW 1Reeks het levenslicht zag – sindsdien werden er wereldwijd al meer dan 3 miljoen exemplaren van verkocht. Die eerste twee generaties waren nog verwant met de 3 Reeks: ze werden aangedreven op de achterwielen (of op de vier wielen) en de topversies hadden een zescilinder in de neus.
Dat veranderde allemaal in 2019, toen de derde generatie (‘F40’ voor de intimi) overschakelde op het voorwielaangedreven platform van Mini en er enkel nog maar drie- en viercilinders onder de kap kwamen te liggen. Een koerswissel die vooral ophef veroorzaakte bij de fans van het eerste uur, maar die geen impact had op de verkoopcijfers. Op zich ook niet zo verwonderlijk, want per slot van rekening zijn de twee voornaamste rivalen van deze BMW, de Audi A3 en de Mercedes A-Klasse, ook gewoon voorwieltrekkers.
Design BMW 1 Reeks
Deze “nieuwe generatie” gaat verder op de weg die zijn voorganger was ingeslagen. In die mate zelfs dat het hier op eerste gezicht om een (grondige) facelift van de BMW 1 Reeks lijkt te gaan. En akkoord, van een revolutie is zeker geen sprake. Maar toch zijn er wel degelijk heel wat en behoorlijk verregaande wijzigingen. München heeft gewoon gekozen voor een ingetogen modernisering qua look en technologie, eerder dan voor een volledige metamorfose – vandaar de verwarring.
In het lijnenspel vandeze ‘F70’ is zijn voorganger nog duidelijk herkenbaar, zij het met enkele subtiele aanpassingen. Vooral dan op de neus, waar de koplampen hertekend werden en hun opkrullende dagrijlichten inruilden voor twee verticale elementen. Ze omkaderen een radiatorrooster dat iets breder werd en nu rechte spijlen combineert met schuine.
Of toch in de basisversies; de krachtige M135i krijgt een eigen grille met horizontale lamellen die zijn dynamische look wat meer in de verf moeten zetten. In profiel zien we nieuwe velgen (maat 17 tot 19 duim) en een nieuwe interpretatie van de Hofmeister-knik, met daarin het cijfer ‘1’ gestanst. Achteraan zorgen de gekartelde ledlichten zoals we die ook al zagen op de X2, voor een nieuw familiegezicht. En tot slot is de nieuwe BMW 1 Reeks voor het eerst ook te bestellen met een dak in contrasterend zwart.
Interieur BMW 1 Reeks
Vanbinnen is daarentegen wel degelijk sprake van een revolutie. Het dashboard van deze BMW 1 Reeks, dat de mosterd ging halen bij dat van de nieuwe X3, is volledig nieuw. Zijn Curved Display bestaat uit twee schermen: eentje van 10,25 duim voor de instrumenten en daarnaast een 10,7 duim groot exemplaar voor het infotainment. Dat laatste draait nu op de BMW OS 9-software, die een vloeiender werking belooft, net als een geoptimaliseerde en meer intuïtieve ergonomie…
al loop je in de praktijk toch nog altijd wat verloren in de talloze apps en personaliseringsmogelijkheden. BMW bant in de 1 Reeks ook alle materialen van dierlijke origine. Standaard zijn de stoelen bekleed met een stof op basis van gerecycleerde kunststof, Econeer gedoopt; optioneel wordt dat vervangen door Veganza-kunstleer. Tegelijk blijft de kwaliteitsindruk overeind – de 1-Reeks leek ons op dat vlak zelfs beter te doen dan die in de nieuwe X3.
Motoren BMW 1 Reeks
De BMW 1 Reeks wordt gelanceerd met vier motoren: als 120 en M135 xDrive op benzine (bemerk dat het i’tje in de naam is komen te vervallen) en als 118d en 120d op diesel. Manueel schakelen is er niet meer bij, alle varianten zijn sowieso uitgerust met een gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling.
Bij de 120 en 120d is daarin een mildhybride ondersteuning op 48 volt geïntegreerd, met een starter-alternator die 20 pk en 55 Nm in de strijd kan gooien. Gecombineerd met de 156 pk en 240 Nm van de 1,5-liter-driecilinder in de hier geteste 120 op benzine, geeft dat 170 pk en 280 Nm.
Rijgedrag BMW 1 Reeks
Het geluid van deze drukgevoede driecilinder wordt kunstmatig gekleurd door de speakers, afhankelijk van de gekozen rijmodus. De prestaties zijn keurig, maar het geheel is ook wat kleurloos en zet daardoor van nature aan tot een vloeiende manier van rijden. Van de elektrische bijstand hebben we onderweg niet veel gevoeld. Of ze een gunstige invloed heeft op het verbruik, zullen we in elk geval later een keer moeten nagaan; de testomstandigheden tijdens deze korte kennismaking leenden zich daar niet echt toe.
Wat we wél konden merken op de uitgeregende en hobbelige wegen rond München, was de impact van de structuurverstevigingen voor het onderstel (vooral dan voor de vooras), die zowel de stijfheid als de veiligheid en het comfort ten goede komen. Daarnaast rijdt deze BMW 1 Reeks nog immer snedig, levendig en nauwkeurig. Des te spijtiger dat het stuur zo weinig feedback geeft en op die manier afbreuk doet aan het beloofde rijplezier.
Verdict BMW 1 Reeks
We houden een beetje een dubbel gevoel over aan deze eerste kennismaking met de nieuwe BMW 1 Reeks. Deze vierde generatie won aan stijl, comfort en technologie, maar rijdt tegelijk alweer wat klinischer, waardoor ook in BMW’s kleinste dat befaamde ‘echt rijplezier’ verder verwatert.
In dit artikel : BMW, BMW 1 Reeks
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!