De E34-generatie van de 5 Reeks Touring was de eerste breakversie die een M-behandeling kreeg. Tussen de voorwielen lag het S38-motorblok, een evolutie van de zes-in-lijn die ook de BMW M1 van power voorzag. In de M5 Touring was de krachtbron goed voor een piekvermogen van 340 pk en een maximumkoppel van 400 Nm. Vandaag is het een hebbeding, maar destijds kon BMW slechts 891 exemplaren slijten.
De combinatie van "M5" en "Touring" ging in de ijskast tot 2004. Met de E61 wou BMW graag een link leggen met de toenmalige F1-activiteiten, wat resulteerde in het gebruik van een atmosferische V10-krachtbron. Het hoogtoerige 5-literblok ontwikkelde 507 pk voor 520 Nm, waarmee de auto in 4,8 seconden naar 100 km/u sprintte en een topsnelheid van 305 km/u haalde.En er was opnieuw een Touring-variant, al bleef de oplage beperkt tot 1.009 suks.
Drie keer is scheepsrecht, dus keert de BMW M5 Touring nog eens terug.
Specs en prestaties BMW M5 Touring
Het plug-inhybride aandrijfgeheel van de Touring is identiek aan dat van elke BMW M5. Dan hebben we het over een door twee turbo's aangevuurde V8 die zijn 4,4 liter-blok laat bijstaan door een krachtige elektromotor en door een accupakket van 18,6 kWh, goed voor een systeemvermogen van 727 pk en een maximumkoppel van 1.000 Nm. Die power wordt op het asfalt gezet via de M-vierwielaandrijving.
Die power volstaat om de nochtans meer dan 2,5 ton wegende (dat is 40 kg meer dan de berline) BMW M5 Touring in 3,6 seconden van 0 naar 100 km/u te katapulteren. Met het optionele M Driver’s Package loopt de topsnelheid op tot 305 km/u, anders begrenst BMW de snelheid tot 250 km/u. Hoe dan ook voelt de M5 Touring een stuk sneller aan dan dat de cijfers beloven. De digitale snelheidsmeter blijft onverstoord klimmen, zelfs als je de snelheidslimieten nadert. Alleen door het te ervaren, begrijp je de impact van deze snelheid.
Weggedrag BMW M5 Touring
Dankzij het M-differentieel en de M xDrive-vierwielaandrijving krijgt de BMW M5 Touring zijn immense kracht ook op bochtige wegen weggezet. Toch zorgt het stevige gewicht ervoor dat echte wonderen uitblijven. Daarnaast zorgt de grotere achtersteven voor iets minder wendbaarheid bij hoge snelheden. Maar wees gerust, het verschil merk je pas op de openbare weg als je jezelf al ruim voorbij je eigen comfortzone bevindt.
Verbruik en rijbereik BMW M5 Touring
De plug-inhybride aandrijving biedt niet alleen kracht, maar helpt ook het verbruik te verminderen. De aerodynamica van de Touring (Cx van 0,34) is iets minder optimaal dan die van de sedan (0,32), wat het elektrisch bereik licht beïnvloedt. WLTP-cijfers tonen een elektrisch bereik tussen de 61 en 67 kilometer voor de M5 Touring, vergeleken met 67 tot 69 kilometer voor de berline.
Het gecombineerde brandstofverbruik ligt iets hoger bij de Touring (1,7 tot 2 liter per 100 kilometer), maar nog steeds binnen acceptabele waarden. En dat extra verbruik levert je wel een aanzienlijk grotere bagageruimte op: achter de achterbank past minimaal 500 liter, uit te breiden tot 1.630 liter met neergeklapte stoelen. Ter vergelijking: de M5 sedan biedt slechts 466 liter.
Verdict BMW M5 Touring
Wijzelf zouden onze BMW M5 altijd als Touring nemen. Zeker nu BMW zijn grote M ook heeft gehybridiseerd, want die bijkomende elektro-installatie zorgt ervoor dat de nieuwe M5 nog meer uit de verf komt op de Autobahn. Waarbij het qua pure snelheid eigenlijk weinig uitmaakt of je die dan bestormd met de sedan dan wel de break. Een verschil dat je wel zal merken als er tijdens dat snelwegsnellen ook wat bagage meemoet...
Verwante testen
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!