Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Hyundai Kona Electric (2023): De elektrische versie getest

Geschreven door Cedric Derese op

De tweede generatie van de Hyundai Kona bouwt voort op de pijlers die van zijn voorganger zo’n succes wisten te maken: design, comfort, technologie en… een elektrische aandrijving. AutoGids doet de test met de nieuwe Electric.

Met de eerste Kona, uit 2017, wist Hyundai stevig voet aan grond te krijgen in de erg lucratieve markt van de kleine stads-SUV’s. Die eerste generatie kon daarbij rekenen op een bijzonder uitgesproken look, maar ook op een brede waaier aan aandrijfmogelijkheden, met naast de obligate benzine en diesel ook een full hybrid en vanaf 2018 zelfs puur elektrische versies. Die eerste Kona EV deed het overigens verre van slecht, met meer dan 100.000 verkochte exemplaren in Europa.

Koetswerk en afmetingen Hyundai Kona Electric

De komst van de ongeveer even grote Bayon in het gamma deed al vermoeden dat de tweede generatie van de Kona een groeistuip zou krijgen, en dat blijkt nu ook: het nieuwe model werd maar liefst 14 centimeter langer, en meet nu 4,35 meter. Daarmee is de Kona nu ongeveer even groot als de eerste generatie Tucson. En is het een compacte SUV, eerder dan een kleine.

Deze tweede generatie koppelt een voor een SUV gunstige stroomlijncoëfficiënt (Cx van 0,27) aan een erg gewaagde stijl. Vooral dan vooraan, met de lichtstrip van leds die over de hele bumper loopt. Een stijlnummertje dat we ook al zagen op de grote eenvolumer Staria, en dat hier net zo goed een hightech look creëert. Zo’n doorlopende lichtbalk zit er ook achteraan, al wordt hij daar gecombineerd met extra lichtblokken in het verlengde van de wielkasten. Een oplossing die esthetisch naar ons gevoel wat minder geslaagd is, aangezien die bijkomende units het geheel visueel nogal zwaar maken.

In profiel ziet de nieuwe Hyundai Kona er al net zo dynamisch uit, een indruk die nog versterkt wordt door de erg prominente wielkasten. Die zijn op de gewone versie van zwarte kunststof en meegespoten in koetswerkkleur op de N Line. Ook het dak kun je in een contrasterende kleur bestellen, zodat deze SUV nog aan présence wint. 

Review Hyundai Kona Electric 2023 2024

Interieur en kofferruimte Hyundai Kona Electric

Het interieur van de nieuwe Hyundai Kona ziet er logischerwijze veel moderner en hightech uit dan dat van zijn voorganger. Zo is het dashboard relatief sober en strak, met bovenaan één scherm waarin de instrumenten overvloeien in het centrale aanraakdisplay, zoals we dat ook al kennen uit de Ioniq-modellen. Goed nieuws is dat Hyundai voor de audiobediening en de klimaatregeling onder dat scherm nog in afzonderlijke knoppenmodules voorzag.

Bij de afwerking hebben we een dubbel gevoel. Zoals de jongste tijd wel vaker het geval is bij Hyundai, zijn de materialen op zich wel kwaliteitsvol, maar zijn er te veel verschillende soorten kunststof door elkaar gebruikt, waardoor je niet de indruk hebt naar een homogeen geheel te kijken. Anderzijds is alles wel degelijk geassembleerd en is de ergonomie vrij goed verzorgd.

Zowel voor- als achterin heb je een uitgesproken gevoel van ruimte – in tegenstelling tot zijn voorganger voelt de Kona niet langer aan als een kleine auto. De voorstoelen zitten uitstekend, maar de rug van de achterbank had wat meer steun mogen bieden in de bochten. Nu goed, meestal zitten daar toch kinderen, die daar allicht geen graten in zullen zien…

Tot slot profiteert ook de koffer van de nieuwe Hyundai Kona van de groei in buitenafmetingen, want het laadvolume onder het bagagescherm gaat van 374 liter in de vorige Kona naar 466 nu. Uiteraard kan de achterbank nog altijd worden neergeklapt.

Review Hyundai Kona Electric 2023 2024

Specificaties en prestaties Hyundai Kona Electric

Hyundai beklemtoont dat de nieuwe Kona van meet af aan ontwikkeld werd als EV – niet voor niks was dat ook de enige versie die we bij deze eerste kennismaking konden testrijden. Nochtans blijven de varianten met verbrandingsmotor gewoon aan boord. De diesel werd afgevoerd, maar de 1.0 T-GDi met 120 pk staat nog altijd op het menu, hetzij handgeschakeld, hetzij met een gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling.

Daarboven treffen we de eveneens overgenomen 1.6 T-GDi van 198 pk aan, altijd met de DCT7. Tussen die twee zit ook nog altijd de 1.6 GDi HEV DCT6, een zelfopladende hybride van 141 pk en 104 g/CO2 km. De Kona Electric zelf, waarvoor Hyundai meer dan ooit hoge ambities koestert, bestaat opnieuw in twee varianten: met 115 kW (156 pk) gekoppeld aan een batterij van 48,4 kWh, en met 160 kW (218 pk) in combinatie met een 65,4 kWh-cellenpakket. 

Review Hyundai Kona Electric 2023 2024

Rijbereik en oplaadmogelijkheden Hyundai Kona Electric

De nieuwe Hyundai Kona rijdt niet bepaald onopgemerkt voorbijrijdt, waarbij ook de Electric-versie snel herkenbaar is, dankzij zijn laadklep in de voorbumper. Of dat de beste plaats is, daarover kun je discussiëren: los van het feit dat die aansluiting de neus wat ontsiert, bestaat ook het risico op bijkomende kosten bij schade aan de voorbumper – toch de meest kwetsbare plek van een auto – en al helemaal als de laadstekker ingeplugd is. Anderzijds is Hyundai zeker niet de enige constructeur die voor een frontale laadklep kiest. Omdat zo’n positie in de neus nu eenmaal het handigste is om je auto dicht bij een laadpaal te kunnen parkeren.

Over die laadpaal gesproken: weet dat elke Hyundai Kona Electric voortaan standaard is uitgerust met een driefasenlader van 11 kW. Aan een geschikte stroombron heeft die 5 respectievelijk 7 uur nodig om de kleine dan wel grote batterij weer helemaal te vullen. Aan een snellader op gelijkstroom – van het type Ionity- of Fastned – kan het natuurlijk een stuk vlugger… hoewel de Kona qua laadsnelheid zeker geen records breekt: de grote batterij kan een laadvermogen tot 103 kW aan, voor zijn kleinere broer is dat maar 74 kW.

Daarmee moet je toch algauw een dik halfuur tot drie kwartier rekenen om de batterij weer van 20 naar 80 procent te vullen. Kortom, op dat vlak speelt de Kona Electric niet op het niveau van Hyundai’s Ioniq-modellen. De verklaring daarvoor is dat die Ioniqs een 800-voltarchitectuur hebben, terwijl dat bij de Kona maar 400 volt is, en voor de 48,4 kWh-batterij zelfs maar 300 volt. 

Handig en nieuw is dat je de Type 2-laadkabel voor een klassiek laadstation voortaan kwijt kunt in een bergvak in de neus – een zogenoemde ‘frunk’ – zodat hij niet langer laadvolume in de koffer inpalmt. Eveneens nieuw voor de Kona is de V2L-technologie (Vehicle-to-Load) waarmee je externe elektrische apparaten (een koffiezet, een lamp, een laptop, enzovoort) kunt aansluiten op de laadpoort in de neus. Je moet daarvoor dan wel de adapter bijbestellen. 

Voor deze Kona Electric met 65,4 kWh-batterij belooft Hyundai een WLTP-rijbereik van 514 kilometer… maar zoals zo vaak moet je die theoretische cijfers met een korreltje zout nemen. Toch wist deze Koreaan ons tijdens onze testrit aangenaam te verrassen met zijn verbruik, dat voortdurend tussen de 14 en 15 kWh/100 km schommelde. Dat zou betekenen dat deze compacte SUV in werkelijkheid een dikke 400 kilometer uit een volle batterij haalt. Binnen deze (prijs)categorie is dat zonder meer een puik resultaat.

Review Hyundai Kona Electric 2023 2024

Rijgedrag Hyundai Kona Electric

Ook onderweg voelt de nieuwe Hyundai Kona Electric voelbaar volwassener aan. Zijn 6 centimeter langere wielbasis verschaft hem een betere rechtuitstabiliteit, terwijl zijn chassis, dat werd aangepast om de batterij zo laag mogelijk in te bouwen onder de vloer, de algemene stabiliteit verbetert.

Ongeacht het type wegdek wordt de Kona Electric goed ondersteund. Het wegcontact over kleine en middelgrote wegoneffenheden is daardoor misschien aan de stevige kant (een gevoel dat op onze testauto mogelijk nog wat werd uitvergroot door de grote negentienduimvelgen met laagprofielbanden), maar die afstelling resulteert wel in een nauwkeurig weggedrag.

Al moeten we daar meteen aan toevoegen dat deze elektrische Hyundai Kona toch eerder tot zijn recht komt bij een vloeiende rijstijl dan met het mes tussen de tanden. Niet dat hij er de prestaties niet voor heeft – Hyundai belooft een optrektijd van 0 naar 100 km/u in 7,8 seconden – of dat hij vies zou zijn van een bochtig binnenwegje. Maar om 100 procent vertrouwen te wekken voelt het stuur dan wat te kunstmatig aan en zijn de remmen net iets te lastig te doseren – ook al voegde Hyundai lepels achter het stuur toe om met de energierecuperatie te kunnen spelen.

Review Hyundai Kona Electric 2023 2024

Belgische prijs Hyundai Kona Electric

De nieuwe Hyundai Kona Electric wordt wel een stuk duurder dan zijn voorganger:

    • Hyundai Kona Electric 48,4 kWh: 43.499 euro
    • Hyunda Kona Electric 65,4 kWh: 48.499 euro

Hyundai Kona Electric - verdict AutoGids

Los van zijn gewaagde looks die misschien niet iedereen even hard zal kunnen smaken, rijdt Hyundai ons hier opnieuw een erg geslaagde Kona voor. Het model ging er duidelijk op vooruit qua binnenruimte, ergonomie, comfort en kwaliteit, terwijl ook de eerste indrukken aan het stuur van deze Electric-versie positief zijn.

Deze 65,4 kWh-versie behoort qua rijbereik tot de top in zijn klasse… maar helaas geldt dat ook voor zijn prijs: 48.499 euro minimaal. Wie dat te veel vindt, kan altijd nog terecht bij de 48,4 kWh-uitvoering, waarmee je 5.000 euro uitspaart, maar ook wel 137 kilometer WLTP-rijbereik verliest.

In dit artikel : Hyundai, Hyundai Kona

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars