Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Review Maserati GranCabrio Folgore (2024) - liever elektrisch?

Geschreven door Hans Dierckx op

De Maserati GranCabrio is er ook als elektrische Folgore. AutoGids doet de test.

210.350 €

Dat de Nettuno-V6 in de Maserati GranCabrio Trofeo de zinnen niet genoeg weet te prikkelen. En of het dan niet zinvoller is om meteen voor de elektrische Folgore te gaan. Aldus luidde het besluit in onze Eerste Test van de benzineversie van Maserati’s open vierzitter. Waarmee we bedoelen: is het dan niet beter om meteen de stilte te omarmen, eerder dan op de achtergrond een uitlaatgeluid te horen dreunen dat symfonisch nog niet aan de enkels komt van dat uit de atmosferische V8 van weleer?

Soundtrack Maserati GranCabrio Folgore

Al jaren breken sportwagenbouwers zich het hoofd over hoe ze hun pretauto’s – waarin motorgeluid toch een essentieel onderdeel van de beleving is – naar het elektrische tijdperk moeten brengen. Je kunt dan kiezen voor de authentieke optie, namelijk isolatie wegnemen om andere mechanische geluiden, zoals dat van de transmissie, wat meer in de verf te zetten.

Dat is goed in een circuittuig, maar niet in een luxecabrio, waarin comfort net zo prioritair is. Optie twee is dan de digitale: een rijgeluid componeren dat via de luidsprekers de beleving wat aanwakkert. Dat is wat Maserati met deze Folgore-versie van de GranCabrio (Folgore is Italiaans voor ‘bliksem’) gedaan heeft, en het resultaat is beter dan je zou denken. 

Review Maserati GranCabrio Folgore

Trap je het gaspedaal tegen de vloer, dan hoor je op de achtergrond zachtjes iets wat het midden houdt tussen het gezoem van de drie elektromotoren en het sonore snorren van een V8. Het is zodanig subtiel dat je erop moet letten om het te horen, en het wordt gelukkig ook niet aangevuld met artificiële schakelmomenten. Je kunt er nog eindeloos over redetwisten of dat wel kies is, een Maserati met een gedigitaliseerd timbre.

In de praktijk beviel het ons echter prima. Beter dan de benzineversie, jawel. Onze openingsvraag heeft meteen een antwoord.

Architectuur Maserati GranCabrio Folgore

Voor gewone elektrische personenwagens geldt dat ze beter presteren op een specifiek platform dan wanneer ze afgeleid zijn van auto’s met een verbrandingsmotor. In het geval van de Maserati GranCabrio Folgore moeten we dat echter nuanceren. Op de plaats waar in de Trofeo de verbrandingsmotor, transmissie, uitlaatlijn en brandstoftank zaten, zit nu een T-vormig batterijpakket. De stoelen staan dus als vanouds laag boven de grond.

Review Maserati GranCabrio Folgore

Een dergelijke opstelling is bovendien prima voor de gewichtsverdeling, want de massa zit laag en centraal. Een nadeel is wel de gebrekkige ruimteverdeling. Ook al omdat dit een cabrio is, is de koffer piepklein, en onder de reusachtige motorkap is niet in een extra laadruimte voorzien. Meer nog, de motorkap van de Maserati GranCabrio Folgore kan zelfs niet open, tenzij voor onderhoud en herstellingen.

Batterij: rijbereik en laadsnelheid Maserati GranCabrio Folgore

Het batterijpakket van de Maserati GranCabrio Folgore bestaat uit NMC-cellen van LG, met in totaal een nuttige capaciteit van 83 kWh. Dat is niet bijster indrukwekkend groot, zeker niet in deze prijsklasse, maar gezien het schappelijke verbruik wel goed voor een rijbereik van zo’n 400 kilometer in de praktijk

Review Maserati GranCabrio Folgore

Doordat het systeem op 800 volt werkt, kun je de Maserati GranCabrio Folgore bovendien snelladen met een vermogen tot 270 kW, waarmee je in een kwartiertje 80 procent van je batterij weer gevuld hebt.

Specs en prestaties Maserati GranCabrio Folgore

Voor de prestaties is die accu overigens de beperkende factor. Technisch zijn de drie motoren – één op de vooras en één voor elk achterwiel – goed voor 300 kW per stuk, omgerekend en opgeteld 1.224 pk in totaal. Zoveel vermogen kan de batterij echter niet leveren, waardoor de piek gelimiteerd is tot 830 pk (610 kW) onder maximale belasting en 762 pk (560 kW) bij normaal gebruik.

Review Maserati GranCabrio Folgore

De sturing verdeelt het vermogen van de Maserati GranCabrio Folgore over de verschillende motoren naargelang van de behoefte van het moment. Die trekkrachtverdeling verandert eveneens naargelang van de gekozen rijmodus (Max Range, GT, Sport of Corsa). En het gaat vooruit: van 0 naar 100 km/u in 2,8 seconden en een topsnelheid van 290 km/u.

Rijgedrag Maserati GranCabrio Folgore

Dan de hamvraag: is dat als geheel nog wel plezant, een elektrische sportwagen? Absoluut wel, en zeker in een grand tourisme als deze hebben we de verbrandingsmotor helemaal niet gemist. Integendeel zelfs, de uitstekende gewichtsverdeling en het onmiddellijk parate koppel passen prima bij de roeping van de GranCabrio.

Review Maserati GranCabrio Folgore

De Folgore accelereert zelfs sneller dan nodig: tijdens de testrit (op de openbare weg) kwamen we simpelweg nooit in de gelegenheid om alle elektrische paarden te laten draven.

Prijs Maserati GranCabrio Folgore

Tweede hamvraag: is dit ding, los van het vermogen, bijzonder genoeg om een prijs van meer dan 200.000 euro te rechtvaardigen? Ten dele. Er zijn natuurlijk die wulpse lijn, die sensationele prestaties en het verfijnde rijgedrag. Maar wat meer ouderwetse charme zou gepast zijn. Waarom bijvoorbeeld dat ordinaire kleurenscherm achter het stuur, en geen analoge vermogensmeter, als een ambachtelijk uurwerk?

Review Maserati GranCabrio Folgore

Idem voor het centrale klokje, waarvan de wijzerplaat volledig gedigitaliseerd is. Voor dit bedrag mag je wel wat meer visueel theater verwachten. Wel is deze Folgore zowaar minder duur dan de Trofeo op benzine: voor 210.350 euro haal je zo’n elektrische GranCabrio in huis, wat ongeveer 25.000 euro minder is dan de V6, die met 542 pk bovendien een stuk minder vermogen in de mouw heeft.

Verdict Maserati GranCabrio Folgore

Vooroordelen over dit soort auto’s zijn begrijpelijk, maar niet geheel terecht: Maserati demonstreert hier dat ook een sportwagen aan de stekker kan zonder dat daarmee de hele beleving als een pudding in elkaar zakt. Zowel als EV als als dakloze GT blijft deze GranCabrio Folgore overeind.

Jammer wel dat hij niet zo handig is voor doordeweeks gebruik. Probeer met die enorme deuren en die piepkleine koffer maar eens een winkelwagen over te laden zonder brokken te maken.

Verwante testen

In dit artikel : Maserati, Maserati GranCabrio

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker