Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Review Maserati GranCabrio Trofeo (2024)

Geschreven door Hans Dierckx op

Liefhebbers van rijden in de open lucht kunnen bij Maserati opnieuw terecht voor een dakloze versie van de GranTurismo. Die GranCabrio is er voortaan elektrisch, maar ook nog altijd met benzinemotor. AutoGids doet de test met de Trofeo.

227.300 €

Meer verwennerij dan auto is het natuurlijk, zo’n grootse cabrio met alles erop en eraan, en met een merknaam waarvan het uitspreken alleen al je in mediterrane sferen brengt. De Maserati GranCabrio is een vierzitter waarmee je jezelf zo langs de oever van een Italiaans meer ziet zoeven. Je kunt er ook daadwerkelijk met zijn vieren in, al zul je voor de reis naar het zuiden wel wat moeten verzinnen. Bagageruimte is er namelijk nauwelijks in dit toch bijna 5 meter lange landjacht.

De vorige generatie van dit model, gebouwd tussen 2010 en 2019, was memorabel voor zijn timbre. Midscheeps voorin lag een riante, 4,7 liter grote atmosferische V8 van Ferrari, die jankte en grommelde zoals alleen een Italiaanse motor het kan. Maar de tijden veranderen, zoals bekend, dus voortaan dien je ook in de GranCabrio te kiezen tussen een turbo-V6 of een elektrische aandrijving. Die emissieloze Folgore komt later aan bod, vandaag gaan we op pad met de benzineversie, Trofeo gedoopt.

Koetswerk en interieur Maserati GranCabrio Trofeo

De GranCabrio Trofeo is 100 kilogram zwaarder dan de gelijknamige coupéversie, als gevolg van de structuurverstevigingen in de vloerplaat om het gemis van het dragende dak op te vangen. Een minimaal verlies aan rigiditeit is echter onvermijdelijk, zeker gezien de grootte van de overspanning, en dat zien we dan ook door de vingers. Er blijft bovendien voldoende precisie over in het chassis en ook onder zware belasting gaat de stuurkolom niet aan het daveren. Kortom: operatie geslaagd.

Maserati GranCabrio Trofeo review

De stoffen kap is te krijgen in vijf kleuren, isoleert uitstekend en gaat open of toe in 14 seconden en tot een rijsnelheid van 50 km/u. Jammer dat de Italianen de handeling nodeloos ingewikkeld maken door er niet in een fysieke knop voor te voorzien: om het dak weg of uit te klappen moet je over het onderste aanraakscherm vegen. Dat lukt niet blindelings, en het is bovendien gevoelig voor schokken wanneer je het al rijdend doet. Specifiek voor dit model zijn daarnaast de warmeluchtblazers in de voorstoelen, die op koude dagen je nek warm houden als een sjaal. We zagen dat al eerder bij onder meer Mercedes en het is het soort snufje dat een cabrio bruikbaar houdt op winterse dagen.

Specificaties, prestaties en soundtrack Maserati GranCabrio Trofeo

De grootste stappen voorwaarts zet deze Italiaan qua gebruiksgemak en verfijning. De zogenaamde Nettuno-motor, ook bekend uit de heerlijke MC20, verdeelt zijn 542 pk en 650 Nm over de vier wielen, waardoor hij in een luttele 3,6 seconden aan 100 km/u staat. Zoals in ongeveer elke hedendaagse sportwagen exploiteer je dat potentieel doodeenvoudig, waarbij de aandrijflijn twee gezichten toont: zeemzoet in gewoon verkeer, maar alert en cassant wanneer je hem even van de zweep geeft. De Sport- of Corsa-stand activeer je vliegensvlug met de draaiknop op het stuur, of net zo goed schakel je met de fraaie aluminium peddels achter het stuur enkele versnellingen terug om de hamer te laten vallen. 

Maserati GranCabrio Trofeo review

Vierwielaandrijving en een kwartet erg kleverige P Zero’s van Pirelli – achteraan breder dan vooraan – houden de zaak met vaste hand in het gareel. Maar wat we missen, is timbre. We weten ook wel dat de hedendaagse geluids- en emissieregels uitlaatopera’s in de kiem smoren. De brom van de Nettuno is echter zodanig lijzig en gesmoord dat je je kunt afvragen wat nog zijn bestaansrecht is. Je betaalt tenslotte 236.250 euro voor dit stuk Italiaanse verwennerij, en voor dat geld mag je toch ook een dosis theater verwachten.

Prijs Maserati GranCabrio Trofeo

Merk trouwens op hoe hoog die prijs is. Toen de vorige generatie GranCabrio in 2010 op de markt kwam, kostte die exact 100.000 euro minder. Op anderhalf decennium tijd is het prijskaartje met andere woorden bijna verdubbeld. Opmerkelijk, maar niet verrassend: wereldwijd is de markt voor dit soort auto’s in die periode zodanig gegroeid dat die stijging de vraag wellicht geeneens zal schaden. 

Maserati GranCabrio Trofeo review

Nog opmerkelijker is het prijsverschil tussen de Trofeo op benzine en de elektrische Folgore. Die laatste heeft meer vermogen en accelereert een stuk sneller, maar kost wel zo’n 25.000 euro… minder. De Italianen winden er overigens geen doekjes om dat die prijszetting niets te maken heeft met de ontwikkelings- of bouwkosten van de twee varianten, maar puur een kwestie is van wat ze denken dat de klant bereid is om eraan te geven.

Verdict Maserati GranCabrio Trofeo

Er zijn nog zekerheden in het leven. Dat je voor geestige auto’s nog immer terechtkunt in Italië bijvoorbeeld. Een zwierige vierzitscabrio als deze Maserati GranCabrio is anno 2024 een uiterst zeldzaam specimen geworden, en meer dan ooit weggelegd voor een kleine schare die het zich kan veroorloven. Gezien die hoge prijs is het jammer dat de verhoogde graad van verfijning en gebruiksgemak hand in hand gaat met een verlaagde amusementswaarde.

Dit soort auto koop je ook omdat hij de zinnen prikkelt, en dat doet de Nettuno-V6 onvoldoende. Dan maar meteen een elektrische GranCabrio, die bovendien sneller is én minder kost? Om eens diep over na te denken.

 

Verwante testen

In dit artikel : Maserati, Maserati GranTurismo

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker