We begrijpen het wel. De schaalvergroting die je krijgt door twee modellen van twee merken toch van dezelfde band te kunnen laten lopen – wegens technisch identiek – zorgt voor meer winst. Wat de Volkswagen Group op dit moment echt wel kan gebruiken.
Anderzijds, er was geen beter moment voor differentiatie dan dit. Het D-segment staat zo goed als leeg. Qua grote breaks moet de Superb Combi, naast zijn tweelingneef, enkel nog de Peugeot 508 SW naast zich dulden. Als de potentiële klant geen zin heeft in een Frans avontuur eindigt hij dus sowieso in de Duits/Tsjechische showroom. Waar details (prijs, looks, imago, …) uiteindelijk zullen bepalen welke bestelbon hij tekent.
Design, koetswerk, afmetingen Skoda Superb Combi
Het is geen overdrijving, de Superb Combi en Volkswagen Passat Variant hebben écht heel veel gemeen. Tot het hele profiel toe zelfs. Het onderscheid tussen beiden wordt dus enkel gemaakt door een merkspecifieke neus en kont.
We gaan daarbij niet discussiëren over smaken en kleuren, aan jou om uit te maken welke stijloefening het best geslaagd is. Maar, het moet wel gezegd dat het Superb-design aan elegantie won. En herkenbaarheid, gezien de achterkant nogal hint naar wijlen de Opel Insignia.
Bij Skoda zelf horen ze het liefst dat je de Superb agressiever en sportiever vindt. Daarvoor werd immers de koets met nog eens 4 centimeter gerekt. Extra staal dat de neus langer maakte, waardoor die iets spitser af kon lopen. Wat dus moet zorgen voor een meer potige pose, maar evenzeer voor een gunstigere stroomlijn. De Tsjechen zijn dan ook maar wat trots op de Cx van 0,25 die deze vierde generatie Superb laat noteren.
Keerzijde is dat de al niet kleine break nu nog wat meer asfalt vraagt. 4,90 meter in de lengte, 1,85 meter in de breedte (wat 1,5 centimeter minder is dan voorheen) en 1,48 meter in de hoogte (wat dan weer 0,5 centimeter meer is dan voordien) om precies te zijn.
De wielbasis veranderde niet en meet nog altijd 2,84 meter. En da’s helemaal prima zo. Want als er nu één ding is waar de Super nooit gebrek aan heeft gehad, dan is het wel binnenruimte.
Interieur en koffer Skoda Superb Combi
Al voelde Skoda klaarblijkelijk toch ergens een soort verplichting tot een groeistuit. Weliswaar gelimiteerd tot de koffer waar je nu 30 liter meer gestouwd krijgt (690 liter in totaal). Geen paniek, je kan ook dan nog altijd je benen strekken op de achterbank van de Superb (zonder dat de bestuurder en de bijzit daarvoor water bij de wijn moeten doen trouwens).
Ondanks het minieme verlies in breedte zouden ook je schouders en heupen er meer plek moeten vinden. Meer gemak dat je (optioneel) uit kan breiden met het Sleep Pack (waarbij je de zijkanten van de hoofdsteun kan uitklappen tot een soort kussen) of de tablethouder.
Functionaliteit die eveneens een stuk eleganter zit verpakt dan daarvoor. Van de zacht aanvoelende bekleding van dashboard en deurpanelen over de zalig zittende (masserende, ventilerende en verwarmende) ErgoComfort-stoelen tot de knappe ‘radiatorspijlen’ die de aandacht trekken aan passagierskant, qua look and feel speelt de Superb duidelijk een niveau hoger.
Skoda laat het wel aan de klant om te bepalen hoe premium de Superb uiteindelijk wordt. Er zijn namelijk drie uitrustingslijnen (Essence, Selection en L&K) waarin je dan nog verschillende Design Selections (Studio, Loft, Lounge en Suite) kan maken. Wel een constante is dat – ongeacht je finale samenstelling – er gepoogd is zoveel mogelijk te werken met gerecycleerde materialen. En ook dat is chique!
Je kijkt ook uit op een volledig nieuw dashboard dat zich laat domineren door een (optioneel) 13 duim groot aanraakscherm. Het infotainment dat daarachter draait, krijgt binnenkort een ChatGPT-integratie. Daarmee zou Laura – Skoda’s stemassistent – ‘algemene kennisvragen’ moeten kunnen beantwoorden. Kan je ineens de hete aardappel doorschuiven als de kleine wil weten waar de kindjes vandaan komen.
Net onder het multimediascherm prijkt de volgende eye catcher, de zogeheten Smart Dials. Drie draaiknoppen waarmee je verschillende functies kan aansturen. Met de units links en rechts regel je de temperatuur van zowel het interieur als de stoelen.
Van die in het midden dien je eerst de taken te programmeren (maximum vier). Acties die je vervolgens inschakelt door een gepast aantal keer te drukken op die knop. We hebben tijdens de testrit meer dan eens de rijmodi zitten wisselen terwijl we eigenlijk gewoon het volume wat zachter wilden draaien. Om maar te zeggen dat daar nog ruimte is voor verbetering.
Rijgedrag Skoda Superb Combi
De Superb excelleert vooral in het kilometervreten. Toen en ook nu. Skoda verbeterde de akoestische isolatie, verhoogde de elektronische ondersteuning (middels een uitgebreidere Travel Assist, maar eveneens door de integratie van een head-up display) en zorgde voor een grotere dempingsspreiding tussen comfort en sport. Tenminste, toch als je de adaptieve dempers hebt bijbesteld.
Het DCC Plus krijgt daarbij nu twee kleppen per demper waardoor de terugslag en compressie apart worden geregeld. De belangrijkste opbrengst daarvan is dat de Superb niet langer deint als je het Comfort-programma hebt lopen. Sportief is een hele brug te ver – daarvoor heeft de Skoda te veel koets de draai om te helpen. En een nog altijd iets te afstandelijke communicatie met zijn voortrein. Maar de Superb trekt zijn neus wel niet langer op voor een stevig tempo, ook als dat moet aangehouden worden op een bochtig tracé.
Motoren, specificaties, prestaties Skoda Superb Combi
De Superb debuteert met drie benzine-opties, twee diesels en een plug-in hybride. Die laatste laat zich vooral opvallen door zijn grotere batterij (bruto 25,7 kWh) die nu een elektrisch rijbereik toe zou moeten laten van 100 kilometer. Laad je op wisselstroom – wat kan met een maximum van 11 kW – dan zou je in 2,5 uur weer over 80% van de batterijcapaciteit moeten beschikken (startend vanaf 10%). Aan de snellader (tot 50 kW) doe je diezelfde oefening in 25 minuten.
Op die Superb Combi iV – goed voor 204 pk en 350 Nm - is het wel nog wachten tot ergens dit najaar. Wie dus nu al op pad wil met de grote Skoda, zal moeten gaan voor een meer conventionele verbrandingsmotor. Zij het dat daar ook ‘milde’ vormen van elektrische ondersteuning mogelijk zijn. Althans, toch voor de basis-eTSI.
In casu gaat het om de gekende 1.5 TSI, aangevuld met een riemaangedreven starter-generator op 48 volt. In combinatie met de cilinderuitschakeling, die sowieso al beschikbaar was op de 1.5 TSI, zou je daarmee niet meer mogen verstoken dan 5,3 liter (121 g/km CO2). Wat, in combinatie met de 66 liter grote benzinetank, een rijbereik moet garanderen van 1.245 kilometer. Toch in theorie.
Gezien we op het (korte) testparcours rond de 7 liter/100 km schommelden, lijkt ons dat een redelijk utopische actieradius. Wat maakt dat, zij die kicken op viercijferige tripmeters, hun heil opnieuw bij de diesels moeten zoeken.
Of diesel, want in se gaat het hem telkens om dezelfde 2.0 TDI die geleverd wordt met 150 pk en 360 Nm of 193 pk en 400 Nm. Die laatste komt ook met vierwielaandrijving.
Rest verder nog de 2.0 TSI die eveneens in twee smaken wordt aangeboden. In zijn lichtst vorm is die goed voor 204 pk en 320 Nm, de topversie zet 265 pk en 400 Nm op het asfalt. Net als bij de diesels verdeelt de sterkste variant zijn vermogen over de vier wielen. De gerobotiseerde zeventraps met dubbele koppeling is voor alle motoren de standaard schakelaar. Op uitzondering van de PHEV, die doet het met een gerobotiseerde zestraps.
Prijs en opties Skoda Superb Combi
De Superb Combi start bij 41.410 euro voor de 1.5 eTSI in zijn Selection-trim. De instapprijs zal dus nog zakken als ook de Essence-uitvoering aan de cataloog wordt toegevoegd.
Voor de diesels betaal je 44.675 euro en 49.205 euro voor respectievelijk de 2.0 TDI met 150 pk en de 2.0 TDI 4X4 van 193 pk.
OVERZICHT Hoeveel kost de Skoda Superb (Combi) in België?
Alle andere motorisaties en hun bijhorende prijzen volgen later. Waarbij we eveneens daar verwachten dat die telkens een duizendtal euro goedkoper zullen zijn dan hun evenknieën bij de Volkswagen Passat Variant.
Ook van zij die niet per se die lange koffer nodig hebben, wordt nog even geduld gevraagd. Tot eind dit jaar, dan voegt de Superb-vijfdeurs zich bij het gamma.
Verdict Skoda Superb Combi
De Skoda Superb is opnieuw – of nog altijd – de deugdelijke allrounder waarvoor hij ondertussen al vier generaties lang gelauwerd wordt. Met iets meer standing en dito elektronische luxe, wat de Skoda er alleen maar aantrekkelijker op maakt. Zeker nu hij het D-segment bijna volledig voor zichzelf heeft.
Alleen gaat die conclusie dus eveneens op voor de Volkswagen Passat, waardoor de keuze tussen beide allicht bepaald zal worden door de eindfactuur. Of het belang dat je hecht aan het bedieningsgemak van die drie draaiknoppen, die je enkel bij de Skoda vindt.
Verwante testen
05-03-2024
6In dit artikel : Skoda, Skoda Superb
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!