Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Smart #3 (2024): Op zoek naar bevestiging

Vanuit China wil het nieuwe Smart de Europese markt veroveren met modellen die groter en veelzijdiger. Na de #1 is er nu de #3, een elektrische coupé-SUV met Duitse invloeden. AutoGids doet de test.

Koetswerk en afmetingen Smart #3

Na de #1 lanceert Smart – tegenwoordig een joint venture tussen Mercedes en Geely, met hoofdzetel in het Chinese Ningbo – nu de #3. Nochtans claimen toch vooral de Duitsers het vaderschap van dit nieuwe model, met dermate ‘klassieke’ afmetingen dat deze vierwieler nooit ofte nimmer zou passen in de transparante Smart-torens van weleer, destijds bedoeld om het revolutionaire concept achter het oermodel te benadrukken. 

Meer nog, met zijn 4,40 meter is de Smart #3 nog eens 13 centimeter langer dan zijn kleine broer, het koetswerk is ook 2,2 centimeter breder dan dat van de #1. De twee delen wel hun platform, zij het met een iets andere wielbasis.

De koetswerkvormen van de nieuwe Smart #3 zijn duidelijk geïnspireerd op die van de kleinere #1 – kijk maar naar de ranke ledkoplampen – maar dankzij een schuiner aflopende daklijn en de langere achtersteven zijn de proporties ietwat anders. Hij ligt bovendien nog eens 8 centimeter dichter bij de grond en dat komt dan weer de stroomlijn ten goede, met een Cx van 0,27 tegenover 0,29 voor de #1.

Review Smart #3

Interieur en kofferruimte Smart #3

Het eerste wat opvalt als je de nieuwe Smart #3 instapt, is het glazen panoramadak: dat kan niet open en heeft geen zonnescherm heeft. De bedoeling ervan: meer hoofdruimte voor de achterste inzittenden vrijmaken, zodat die geen hinder ondervinden van de dalende daklijn. Het ziet er fantastisch uit, al kunnen we ons voorstellen dat zo’n glasdak zonder verduistering in bepaalde omstandigheden ook minder aangename kanten heeft. In ieder geval slaagden de ontwerpers in hun opzet, want het zitcomfort achterin is indrukwekkend goed, met bijvoorbeeld merkbaar meer ruimte dan in een qua lengte vergelijkbare Mercedes A-Klasse. 

Smart spreekt over vijf volwaardige zitplaatsen, maar dat blijkt toch met een korrel zout te nemen. Vier volwassenen en een kind is daarentegen geen probleem… al zullen die dan wel niet te zwaar gepakt en gezakt mogen zijn, want de koffer van de #3 is met zijn 370 liter gauw gevuld, ondanks (of net als gevolg van) een riante ruimte onder de laadvloer. Om de kofferklep te openen zonder de afstandsbediening uit je broekzak te halen, moet je trouwens op de ‘A’ in het merklogo op de achterklep duwen, of met je voet onder de bumper zwaaien.

 De digitale instrumenten worden aangevuld met een head-updisplay, terwijl je voor de rest zowat alles regelt via het 12,8 duim grote aanraakscherm, tot zelfs de verstelling van de buitenspiegels toe. Dat is dan ook meteen het grootste verwijt dat we deze Smart #3 kunnen maken. Ondanks enkele shortcuts en enkele basisinstellingen die permanent toegankelijk zijn via een strip aan de onderkant van het scherm, is deze interface nodeloos complex. Het kost best wel wat tijd vooraleer je je weg hebt gevonden in de talloze menu’s en tabbladen.

Review Smart #3

Specificaties en prestaties Smart #3

Net zoals zijn kleine broer laat de #3 de keuze tussen een achterwielaangedreven variant (272 pk en 343 Nm) en een vierwielaangedreven Brabus-uitvoering (424 pk en 530 Nm). De sprint van 0 naar 100 km/u vraagt 5,8 seconden en de topsnelheid bedraagt 180 km/u. De Brabus is krachtiger en acceleert dus sneller: de sportversie heeft aan 3,7 tellen genoeg om vanuit stilstand naar 100 km/u te spurten. Alle versies kunnen tot 750 kg (ongeremd) of 1.600 kg (geremd) slepen.

Review Smart #3

Rijbereik en oplaadmogelijkheden Smart #3

De instapversie Pro van de Smart #3 houdt het bij een LFP-batterij van 49 kWh, volgens de WLTP-cyclus genoeg voor 325 kilometer, maar alle andere uitvoeringen (Pro +, Premium, Anniversary Edition en Brabus) hebben recht op een NMC-exemplaar van 66 kWh. Daarmee komen de RWD-versies op papier 455 kilometer ver; de Brabus houdt het bij 415 kilometer. 

Wisselstroom laden kan de nieuwe Smart #3 standaard driefasig tot 22 kW, aan een DC-snellader verteert de Smart 150 kW. Daarmee kun je het batterijpeil in een klein halfuurtje van 10 naar 80 procent krikken. De laadkabels passen trouwens in een handig vak in de neus.

Review Smart #3

Rijgedrag Smart #3

De tweede grote ergernis: de rijstrookassistent die veel te opdringerig werkt, en die we dus al snel op non-actief zetten, maar die jammer genoeg na elke herstart opnieuw van de partij is. Voor de rest reed onze achterwielaangedreven Smart #3 op de bochtige, maar uitstekende wegen van Mallorca zoals hij eruitziet: speels, maar tegelijk ook volgzaam.

Dankzij de negentienduimers is de voortrein best nauwkeurig, terwijl achteraan de 272 paarden en 343 Newtonmeters nooit brutaal komen binnenstormen. Zelfs als je de auto wat mismeestert, gaat de achterkant voorzichtig en progressief uitbreken. Kortom, de Smart #3 rijdt bijzonder gezond, met keurig aangekondigde reacties.

Ons wat hoge verbruik van 19,1 kWh/100 km zie je best in het licht van de testomstandigheden; allicht kan dat een stuk minder in ons eigen landje, met zijn vele trajectcontroles en talloze verkeersopstoppingen.

Review Smart #3

Belgische prijzen Smart #3

Naast twee motorvarianten wordt de Smart #3 aangeboden in vier afwerkingsniveaus. Met één motor en tweewielaandrijving kunnen klanten kiezen uit de afwerkingsniveaus Pro+, Premium of 25th Anniversary Edition. De tweemotorige versie is alleen verkrijgbaar in Brabus-uitvoering. De vanafprijs bedraagt 37.977 euro, wat de Smart #3 precies 1.000 euro duurder maakt dan een vergelijkbare #1. De Smart #3 is vanaf januari te bestellen, de eerste leveringen mogen we in het eerste kwartaal van 2024 verwachten.

Voorlopig zijn er in België tien Smart-verkooppunten – allemaal ook Mercedes-dealer – maar dat netwerk zal de komende jaren een drastische verandering ondergaan met de overstap naar rechtstreekse onlineverkoop. “Zodra Mercedes die piste opgaat, zal Smart volgen”, aldus Henry Wattel, CEO van Smart in België. “De Smart-verkoper zal dan de rol van agent krijgen.”

Review Smart #3

Verdict Smart #3

Een speelse look – wat een verschil met de strenge soberheid van de technisch nauw verwante Volvo EX30 – gecombineerd met een erg prettig weggedrag én een scherpe prijs: met die cocktail zou de elektrische Smart #3 zijn weg moeten weten te vinden naar het (fleet)publiek. Of hoe Smart een kwarteeuw na de lancering van zijn kleine tweezitter, die meer weg had van een marketingspeeltje dan van een echte auto, eindelijk serieus kan worden genomen als autoconstructeur. 

Verwante testen

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars