Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Review Volkswagen Golf 8.5 (facelift 2024)

Geschreven door Steven Appelmans op

Kwestie van de midlifecrisis op tijd te bezweren, stak Volkswagen zijn Golf voor diens vijftigste verjaardag in het nieuw. Nu ja, nieuw. Eerder een milde opfrissing. Is dat dan genoeg om de Golf dan effectief beter te maken? AutoGids doet de test.

Prijs
NB

Was dat dan nodig? Er zijn weinig zekerheden in het leven, maar de Golf is er wel een van. In de zin dat je exact weet wat je ermee koopt, te weten, een praktische middenklasser die nagenoeg perfect is zonder evenwel ergens echt in te excelleren. Alsof je het goud behaalt op de zevenkamp (go, Nafi en Noor!) zonder ook één onderdeel ervan effectief te winnen.

Design Volkswagen Golf 8.5

Die lichtblokken, zowel voor- als achteraan, werden uiteraard wat hertekend. Hetzelfde met de bumpers en velgen. We noteren nog de nieuwe stofjes binnenin, terwijl de knoppen op het stuur ergonomisch werden geoptimaliseerd. Wat we noemen punten en komma’s. Wie uit een Golf 8 stapt, zal zich in deze dan ook zeer snel thuis voelen.

Review Volkswagen Golf 1.5 eTSI

Heb je de meest recente versie van het IQ.LIGHT LED bijbesteld, dan krijg je, naast de volledig adaptieve koplampen die nu tot 500 meter ver schijnen en de achterlichten met aanpasbaar 3D-desing (tot drie verschillende effecten), eveneens een oplichtend VW-logo in het radiatorrooster. Les goûts et les couleurs, maar in combinatie met de ledstrip die al de hele voorkant uitlicht is dat naar onze mening iets te veel ‘rijdende kerstboom’ om goed te zijn.  

Interieur Volkswagen Golf 8.5

Bij de facelift van deze Golf 8 – waarmee het in de telling de facto 8.5 wordt – zette Volkswagen vooral de puntjes iets steviger op de i. Vooral dan wat het infotainment betreft. Het MIB3 had immers wat steken laten vallen qua gebruiksvriendelijkheid en werkingssnelheid waardoor het multimedia als eerst op de schop ging.

Voortaan scroll je door de menu’s van het okselfrisse MIB4, een systeem dat eerder al in de Tiguan, Passat en de laatste ID’s het mooie weer mocht maken. Met dat verschil dat het 15 duim grote aanraakscherm van die voorgenoemde VW’s de oversteek niet maakt. Af fabriek biedt Volkswagen een 10,4 duim groot display (Ready 2 Discover) aan. De Belgische invoerder is echter zo vriendelijk geweest dat standaard ineens te laten inwisslen voor het 12,9 duim-scherm van de optionele Discover-module. Voorlopig toch. We kunnen dan ook enkel spreken over dat laatste scherm, maar dat was ons meer dan groot genoeg. Dus missen hebben we dat breedbeeld niet gedaan.

Review Volkswagen Golf 1.5 eTSI

Voorts is de achterliggende hard- en software wel inwisselbaar, wat vooral betekent dat de centrale intelligentie van de Golf nu een stuk sneller ageert. Zowel bij opstart als wanneer je het begint te commanderen. De indeling is eveneens een stuk intuïtiever waarbij de shortcut naar de verschillende apps net als die van de aircobediening te allen tijde op het scherm blijft staan.

Uiteraard kan je de layout van de verschillende schermen verder personaliseren door je favoriete widgets naar de voorgrond te halen. We geven nog mee dat ook hier de balk met schuifregelaars net onder het scherm oplicht in het donker. Het lijkt futiel, maar het maakt een wereld van verschil.

Motoren en prestaties Volkswagen Golf 8.5

Ook onder de kap vooral meer van hetzelfde. De 1.0 TSI is niet meer. Voortaan trap je af met de 1.5 TSI van 116 pk en 220 Nm. Een variant die je ook kan krijgen als eTSI, met de gerobotiseerde DSG7-zeventrapsautomaat en een mildhybride 48 volt-systeem dat in combinatie met de standaard cilinderuitschakeling het verbruik nog wat verder drukt.

Waarmee we ineens het grootste mechanische nieuws (wat betreft de traditionele verbrandingsmotoren) hebben gecovered: die wat meer geknepen 1.5 eTSI had de Golf voorheen namelijk niet. In de pre-facelift kwam de ecologisch getunede vierpitter er louter met 150 pk en 250 Nm. Zoals dat in ons testmodel ook nu het geval is.

Review Volkswagen Golf 1.5 eTSI

Met een 0 naar 100 km/u in 8,4 seconden is dat allerminst een scheurijzer. Maar wat je mist in snelheid, kan je wel goed maken in efficiëntie. Je moet er de tering wel enigszins voor naar de nering zetten (en vooral luisteren naar de rijtips die je op het dashboard worden gegeven) maar het opgegeven gemiddelde van 5,3 liter per 100 kilometer valt in praktijk te evenaren. 

Verder kan je ook dieselen met een 2.0 TDI van 116 pk en is er een eHybrid-stekkerhybride van 204 pk. Meer vermogen kan, maar dan moet je je gading zoeken tot de G-modellen: GTI of GTE. Ook nu staat helemaal bovenaan de 333 pk sterke Golf R

Rijgedrag en comfort Volkswagen Golf 8.5

Is het je om een zo laag mogelijk brandstoffactuur te doen, dan komt het er vooral op aan de Golf zoveel mogelijk te laten ‘zeilen’. Het gaspedaal los en bollen maar. Ongelofelijk hoelang de 1.5 eTSI dat weet vol te houden. Maak je het niet te bont, dan weet de Golf dat tempo gewoon vast te houden in de bocht. Ook qua rijkunde acteert de Golf immers op hoog niveau. Zonder daarom exceptioneel te zijn.

Review Volkswagen Golf 1.5 eTSI

Prijs Volkswagen Golf 8.5

Er is goed en slecht nieuws. Om positief te beginnen: de Golf zit rijkelijker in de basisuitrusting. Voor het 12,9 duim grote aanraakscherm, de digitale tellerpartij, Apple Car Play/Android Auto of een automatische airco hoef je niet langer op te leggen. Maar, voor dat aanbod betaal je wel minstens 29.630 euro. Da's dan voor de gewone 1.5 TSI met 116 pk. Wil je de 1.5 eTSI met 150 pk, dan moet je verplicht schuiven naar de Style-uitvoering, waardoor ook de prijs klimt naar 38.685 euro.

    • Volkswagen Golf 1.5 TSI: vanaf 29.630 euro
    • Volkswagen Golf 1.5 eTSI 116 pk: vanaf 34.575 euro
    • Volkswagen Golf 1.5 eTSI 150 pk: vanaf 38.685 euro

Verdict Volkswagen Golf 8.5

De VW Golf blijft, ook na 50 jaar, dat deugdelijk baken van vertrouwen in een alsmaar sneller veranderend autolandschap. Wegens nu ook met een infotainment dat qua ergonomie en snelheid past bij die no-nonsens-insteek. 

De rest van het winning team werd voor deze Golf 8.5 zo goed als ongemoeid gelaten. En dat kunnen we best begrijpen. Met het rijwielgedeelte, de mildhybride 1.5 eTSI en het praktische gemak zat het hiervoor ook al snor.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Verbeterd infotainment
  • Zuinige 1.5 eTSI
  • Hoogstaande afwerking
  • Niet de grootste in zijn segment
  • Prijzig
  • Te veel bedieningen verlopen via scherm

Verwante testen

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Golf

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker