Eerste test / Skoda Kodiaq 2.0 TSI : Waardig TDI-alternatief
De drukgevoede tweeliter-benzinemotor met 180 pk in de Skoda Kodiaq blijkt een meer dan volwaardig alternatief voor de 2.0 TDI qua brio en rijplezier. Maar is de diesel daarmee buitenspel gezet?
Hoewel de eeuwige strijd tussen benzine en diesel in sommige landen en steden al beslecht lijkt in het voordeel van benzine – en hernieuwbare energiebronnen – houden heel wat particulieren bij ons nog altijd hardnekkig vast aan diesels. Soms totaal irrationeel en onwelvoeglijk zelfs, met als enige excuus dat diesels nog altijd minder verbruiken, zowel in de praktijk als op papier: het gemiddelde normverbruik van de Skoda Kodiaq 2.0 TDI 190 bedraagt amper 5,7 l/100 km, terwijl dat bij de 2.0 TSI met 180 pk maar liefst 7,4 l/100 km is. Een andere troef van de TDI 190 is dat hij zwaardere geremde aanhangwagens kan slepen dan de TSI 180: 2.500 tegenover 2.200 kilogram voor de versie met vijf zitplaatsen. Maar daartegenover staat dan weer dat de benzineversie minder gewicht op de weegschaal zet: 1.663 kilogram tegenover 1.720 in de versie met zeven plaatsen. Kortom, a priori is het moeilijk om de knoop door te hakken in het voordeel van de ene of de andere...
- Binnenruimte en moduleerbaarheid, grote koffer
- Zit- en veercomfort
- Doorgedreven zin voor functionaliteit
- Sobere en tegelijk dynamische stijl
- Slimme vondsten (deurrubbers)
- Verbruik loopt op bij dynamische rijstijl
- Vrij hoog gewicht
- Prijs steeds meer op Volkswagen-niveau
- Niet verkrijgbaar als basisversie
- Weinig alerte versnellingsbak
In dit artikel : Skoda, Skoda Kodiaq
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands