Het concept
Na een carrière van bijna vijf jaar is het tijd voor een eerste tussentijdse facelift van de SsangYong Tivoli. Deze kleine SUV deed het bij ons lang niet slecht en werd vooral gesmaakt door prijsbewuste particulieren die de Dacia Duster links lieten liggen. In 2016 schopte hij het zelfs verrassend tot VAB Gezinswagen van het jaar. De Koreaanse constructeur luisterde naar de echo’s van de klanten, want de eerder dorstige atmosferische 1.6-benzinemotor wordt vervangen door de drukgevoede en direct ingespoten viercilinder 1.5 T-GDI.
- Lees ook onze test van de Ssangyong Korando
- Lees ook onze test van de Dacia Duster
Wat er verandert
Qua design blijven de basics behouden, zodat de Tivoli herkenbaar blijft. De snuit heeft recht op een nieuwe bumper en een aangepast radiatorrooster met matzwarte elementen die eerder op de jongste Rexton debuteerden. Optioneel monteert SsangYong ledkoplampen waarmee de Tivoli strakker oogt. De opvallend brede spatborden achteraan blijven op post, terwijl de achterkant recht heeft op nieuwe (led)lichtunits die de C-stijl omvatten, en in de kofferklep zien we een horizontale lijn. De koetswerkafmetingen blijven ongewijzigd en in die zin blijft het cross-over-dna met een vrij lage daklijn en een dito bodemvrijheid overeind.
Hoe hij rijdt
Onder de motorkap hebben we keuze uit een benzinemotor en een diesel. Die eerste is helemaal nieuw. Het gaat om een 1,5 liter grote viercilinder die wordt beademd door een turbo en gevoed via een rechtstreekse inspuiting. Deze motor is een stuk krachtiger dan zijn voorganger, maar hij wint vooral trekkracht, waardoor de nieuwe Tivoli soepeler rijdt. Wie oordeelkundig gebruikmaakt van het gulle motorkoppel dat al vanaf 1.500 o/m beschikbaar is, kan zowel het verbruik als de decibels binnenin drukken. Wij maten bij de eerste kennismaking een gemiddelde dorst van net onder de 7 l/100 km. Er is tevens een CNG-variant op basis van deze nieuwe motor in ontwikkeling, die in 2020 aan het gamma zal worden toegevoegd.
Wie minder wil verbruiken of om fiscale redenen minder CO2 wil uithoesten, moet voorlopig dieselen met de 1.6 e-XDi dieselmotor (132 g/km), die voldoet aan de Euro 6d EVAP-norm. Deze zelfontbrander levert 136 pk en tot 320 Nm in combinatie met de zestrapsautomaat. Die transmissie is eveneens beschikbaar op de benzineversie en deze automaat (van Aisin-makelij) doet zijn werk zoals het hoort. SsangYong blijft zijn roots trouw door elke motorisatie te leveren met voor- of met vierwielaandrijving, wat stilaan uniek is binnen het B-segment, waar cross-overs en SUV’s vooral de looks (én de bijhorende hogere CO2-waarden), maar niet de skills moeten hebben van een SUV.
Ook binnenin maakt de Tivoli een goede beurt, dankzij zijn riante plaatsaanbod en de verbeterde stoelen die een degelijke steun bieden. Anderzijds is het dashboard nog steeds vervaardigd van harde kunststoffen, en het geheel blijft vrij druk. Met een koffer van bijna 400 liter is de Tivoli ook geloofwaardig als gezinswagen.
Budget
Net als zijn voorganger maakt de Tivoli in de eerste plaats het verschil met zijn prijs en met zijn bijzonder brede gamma. In het eerste afwerkingsniveau (Crystal) koop je de Tivoli al vanaf 15.490 euro, en dat is de brutoprijs. Weet dat het merk een traditie heeft van fraaie overnamepremies en kortingen. Dieselen kan vanaf 18.490 euro. Standaard heb je verder recht op een noodremhulpfunctie en de beter uitgeruste modellen krijgen ook connectiviteit met Apple Car Play en Android Auto, een spoorassistent en zelfs een dodehoekcontrole. In de topversie wordt tot slot een digitaal instrumentenpaneel voorzien.
Ons verdict
Gewapend met een nieuwe benzinemotor en een aangepaste diesel biedt de Tivoli andermaal waar voor zijn geld, zodat je hem de schoonheidsfoutjes in het interieur makkelijk vergeeft.
- Interessante benzinemotor
- Nog steeds erg betaalbaar
- Ruim en goed uitgerust
- Veel rijhulpsystemen enkel op topversie
- Geen zuinigheidskampioen
- Druk dashboard
In dit artikel : Ssangyong, Ssangyong Tivoli