Eerste test / Subaru XV
De XV is eigenlijk niets meer of minder dan de verhoogde versie van de nieuwe Impreza. Al wil Subaru dat zo niet gezegd hebben, want het merk hoopt de nieuwkomer als SUV te vermarkten.
U mag gerust zijn, de XV heeft dezelfde minimale bodemvrijheid als de Forester (220 millimeter). De bedenking komt dan ook onvermijdelijk bij ons op: waarom jezelf uitsloven om het zwaartepunt van de mechanische organen (de symmetrische elementen van de vierwielaandrijving en de beperkte hoogte van de viercilinderboxer) te verlagen als je het geheel vervolgens op een hogere ophanging plant? Die discussie verstomt echter zodra je de auto gaat bekijken in de context van zijn soortgenoten, want dan kun je niet anders dan toegeven dat de XV het laagste zwaartepunt van allemaal heeft. Dat maakt hem erg aangenaam om mee te rijden op een bochtig parcours, waar hij zijn koetswerk keurig vlak houdt dankzij een ophanging die de perfecte balans vindt tussen comfort en rijefficiëntie.
De XV 1.6 is al in basisoutfit voorzien van een Hi/Lo-reductiefunctie op de middenconsole wanneer hij is uitgerust met de handgeschakelde vijfversnellingsbak. De vooruitgang die de benzinemotoren geboekt hebben op het vlak van werkingsstilte, souplesse en verbruik, is opmerkelijk, maar de CVT-versnellingsbak - waarop alleen de benzines recht hebben - verdient werkelijk een pluim. Deze continu variabele transmissie heet voortaan Lineartronic en reageert nu veel sneller, is snediger als je vanuit stilstand vertrekt, en gedraagt zich consistenter bij de hernemingen, zonder de motor bij de minste belasting steevast in de toeren te jagen.
Hoewel hij qua prestaties altijd wat achterstand heeft op een viercilinder-in-lijn, is de boxermotor aantrekkelijker dan ooit. De benzineversies van Subaru's vlakke viercilinder hebben het drinken afgezworen en wijken op verbruiksvlak voortaan minder af van de erg zuinige dieselboxer. De XV moet het beste kunnen halen uit deze atypische krachtbronnen, aangezien alles coherentie uitademt: zijn afmetingen, de toegang tot het interieur, zijn ideale verhouding buitenafmetingen- binnenruimte, zijn vierwielaandrijving, zijn snediger CVT-automaat, zijn functionaliteit en, last but not least, zijn licht rebelse kantje, dat hem waanzinnig sympathiek maakt in de stad. Tijdens het rijden blijft de XV nochtans altijd bijzonder ernstig en beheerst.
U kunt de Eerste Test van de Subaru XV nalezen in AutoGids 840 van 7/1/2012.
Tests
Onze tests
De concurrenten
KIA Sportage 5d Uptown 2.0 CRDi AWD Auto
Renault Koleos dCi 150 4x2 Intens
Hyundai ix35 1.7 CRDi Executive
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands