Het is even speuren om te weten wie de fabrikant is van dit model, dit is immers de eerste Peugeot zonder de vertrouwde leeuw op de neus, maar een schildje met een daarop een abstractere afbeelding van het dier. Daarmee blijft de 308 zo'n beetje de spelverdeler van het gamma. De vorige generatie was immers de eerste die de EMP2-architectuur van het toenmalige PSA in gebruik nam, deze houdt (samen met de even recente DS 4) de jongste variant daarvan onder de doopvont. Een basis die klaar is voor de volledige elektrificatie, die EV-versie van de 308 komt dan ook tegen 2023.
Koetswerk en afmetingen
Met dat nieuwe logo zijn het vooral de spitse verticale (maar net als bij de 208 optionele) led's in de voorbumper die de afkomst verraden, samen met het silhouet, dat zowat dezelfde C-stijl draagt als de vorige 308. Achteraan is het dan weer speuren naar herkenbaarheid, met een vernieuwd patroon in de achterlichten. Zoals het de trend is kozen de Fransen voor een wat agressievere stijl, al zijn bepaalde details wel wat overwerkt, vooral op de breakversie (SW).
De vorige 308 was een van de kleinste auto's in zijn categorie, de nieuwe kreeg een portie groeihormoon. De wielbasis werd 5,5 centimeter en het koetswerk liefst 11 centimeter langer. De A-stijl werd wat naar achteren verschoven om de motorkap langer te kunnen maken. Het dak is met 2 centimeter verlaagd, maar achteraan is ook voor volwassenen nog voldoende hoofdruimte.
Interieur en kofferruimte
Die overdadige lijnen en hoeken tref je ook vanbinnen aan, met een uitbundig gesculpteerd en naar de bestuurder gericht dashboard, een beetje à la Audi A3, dat doorgaat op de stijl van de 3008 en co. Weliswaar met een nieuw multimediasysteem met standaard een scherm van 10 duim. De basisversies hebben daaronder fysieke knoppen voor de airco, de andere een paneel met sneltoetsen. Ook een digitale tellerpartij is standaard, naar wens met 3D-projectie, zoals in de 208.
Opvallend: onderaan die tellers zit subtiel de Franse driekleur verwerkt. We zien het de jongste tijd wel vaker, ook bijvoorbeeld Volvo, Mini en Alpine verwijzen op die manier naar hun land van oorsprong.
Je zit wat lager dan in de vorige 308, ingekapseld door het dashboard, en met veel opbergruimte op de middentunnel. De gebruikte materialen voelen over het algemeen fijn aan, een stap vooruit tegenover de vorige versie.
De koffer heeft een volume van 421 liter. Tegelijk met de gewone 308 brengt Peugeot trouwens meteen ook de breakversie (SW). Die heeft een langere wielbasis en is 27 centimeter langer, met een minimaal koffervolume van 608 liter.
Specificaties en prestaties
Het aantal motoropties is verrassend beperkt: een 1.2-benzine van 110 of 130 pk en een 1.5-diesel van 130 pk. Daarnaast twee PHEV's (180 of 225 pk), telkens met 1.6-benzine, en vanaf 2023 ook een volledig elektrische variant.
Een GTI komt er niet meer. De Fransen spelen wel nog met het idee om een hybride sportversie aan te bieden, naar analogie met de 508 PSE, maar daarover geven ze nog geen uitsluitsel.
Wij testten de instapversie, de 1.2-driecilinderbenzine van 110 pk met manuele zesbak (niet op de foto's). Een vinnige motor die voldoet, met dank aan de goed gespreide versnellingsbakverhoudingen. De afstelling van het koppelingspedaal kon wel beter, we merkten dat het lastig was om er soepel mee van versnelling te wisselen.
Zoals in elk ander model waarin hij gemonteerd zit, opereert de 1.2 zuinig. In dit geval noteerden we een gemiddeld verbruik van een dikke 6 l/100 km.
Rijgedrag
De vorige 308 had een uitstekend en vermakelijk weggedrag, zoals we van Peugeot gewend zijn, en de nieuwe borduurt daarop voort, met een snedige voortrein die gevat reageert op de orders van achter het stuur. De langere wielbasis maakt hem duidelijk wel iets minder speels. De centreerneiging van dat stuur, zoals gewoonlijk met kleine velg, kon echter wel iets beter.
Het dempingscomfort is goed, zonder meer. Ons testexemplaar reed op velgen van 16 duim, de grotere maten zijn wat stugger.
Wat we nog niet konden testen is de semi-automatische piloot (Drive Assist 2.0). Die komt enkel in combinatie met de achttrapsautomaat en is pas te krijgen vanaf begin 2022.
Belgische prijs Peugeot 308.
De basisprijs voor deze 1.2 is exact 25.000 euro, en dat is relatief scherp, wanneer je bijvoorbeeld vergelijkt met de VW Golf, de bestverkochte in deze categorie. De diesel is 3.500 euro duurder, de PHEV met 180 pk kost meteen 36.250 euro.
Voor dat geld heb je dan onder andere een airco met 2 zones, een met leder bekleed stuur en de twee grote kleurenschermen, weliswaar zonder navigatie.
Interessante opties zijn onder ander stuurverwarming, ergonomische en met leder beklede zetels, voorruitverwarming en een Focal-stereo met 10 luidsprekers.
>>> Peugeot 308: ontdek alle modellen, versies en prijzen
2021 Peugeot 308 - verdict AutoGids
De 308 is weer mee met zijn tijd, met een opgewaardeerd interieur en multimedia die een stuk bruikbaarder is dan die van de vorige generatie. De verlengde wielbasis schenkt bovendien wat extra zitruimte achterin. Het motoraanbod is opvallend beperkt, maar vult eigenlijk wel alle noden in, met ook een EV-variant op komst tegen 2023. Al met al een meer dan capabel aanbod dat de vergelijking met de omnipresente VW Golf meer dan kan doorstaan.
Bekijk ook onze video van de Peugeot 308
- Prettig chassis
- Prestaties 1.2
- Mooie afwerking
- Gevoelige koppeling
- Centreerneiging stuur
- Druk dashboard
Verwante testen
21-04-2021
9
24-02-2021
Korte tests
Volkswagen Golf 1.0 eTSI - meer met minder?
De 1.0 TSI in de Volkswagen Golf ruilde 5 pk in voor een mildhybride ondersteuning die hem nog wat...
7
27-02-2019
Eerste tests
Mazda 3: Meer dan een mooi snoetje
Mazda heeft een heel nieuwe 3 uit, die iets hoger in het segment wil plaatsnemen. Hij onderscheidt zich in...
10
In dit artikel : Peugeot, Peugeot 308
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!