Het concept
Mercedes heeft zijn vlaggenschip helemaal vernieuwd en daarvoor het onderste uit de kast gehaald. Zelfs zijn grote broer, de in zijn luxesegment nog steeds bijna ongenaakbare S-Klasse, verbleekt bij de nieuwigheden en uitrustingsmogelijkheden die de Stuttgarters voor hun nieuwe reisberline in petto hebben. De tiende generatie moest met een paukenslag binnenghaald worden. De E-Klasse, die door Mercedes als zakenberline wordt betiteld, is nog altijd van groot belang voor de constructeur, die van de vorige negen generaties meer dan 13 miljoen exemplaren verkocht (berline en break). De auto is daarmee veruit het belangrijkste product van deze prestigeconstructeur. . De breakversie komt later.
- “Intelligenter” dan een S-Klasse
- Zeer comfortabel
- Hoog veiligheidsniveau
- Vele opties kunnen prijs fors opdrijven
- Soms wat aarzelende automaat
- Ietwat zwaar aanvoelen
Wat is nieuw?
Zowat alles. De auto is iets groter en ook ruimer binnenin, hij heeft onder meer een volledig nieuwe tweeliter dieselmotor, is standaard voorzien van een negentraps automaat, heeft een bijzonder verzorgd interieur, dat zeer verfijnd en luxueus kan aangekleed worden, en biedt een ongelooflijke lijst aan veiligheids- en rijhulpsystemen waaronder zelf parkeren (ook haaks op de rijrichting) en automatisch inhalen op de snelweg het meest in het oog springen. Op de dieselbasisversie moeten we nog wachten, in ons land zijn de instapversies nu de E 200 (184 pk) en de E 220 d (195 pk). Wat later krijgen we ook een 3-liter turbodiesel ( 350 d van 258 pk) en het voorlopige topmodel wordt een drieliter benzine met drukvulling van 333 pk, altijd vierwielaangedreven (E 400 4Matic). Een verbeterde versie van de plug-in hybrid die we al kennen uit de C-Klasse (E 350 e) maakt binnenkort ook zijn opwachting. Als optie kan de auto nu Air Body Control krijgen, een pneumatische ophanging met meerdere kamers.
Hoe rijdt hij?
Als je het in een woord zou moeten samenvatten zou je kunnen zeggen dat de nieuwe E zich bijzonder zelfverzekerd toont op de weg. Zijn rijgedrag is onberispelijk, hoewel hij wel niet al te lichtvoetig rijdt, maar wel efficiënt, terwijl de scala aan rijhulpsystemen van deze berline de op dit ogenblik meest geautomatiseerde auto op de weg kunnen maken. Binnenin geniet je van een bijzonder zit- en veercomfort en (zeker als je voor de Widescreen-configuratie kiest, samen met Comand) een brede scala aan connectiviteit. De nieuwe E rijdt ook bijzonder zacht en stil en dat heeft hij niet alleen te danken aan zijn qua geluidsproductie fel verbeterde nieuwe dieselkrachtbron maar ook aan zijn bijzonder goede stroomlijn met een weerstandscoëfficiënt van 0,23. Opteer je voor de pneumatische ophanging en de speciale comfortstoelen dan moet de auto qua welbehagen niet onderdoen voor de grotere S-Klasse, wel integendeel. Kleine verrassing: de nieuwe 9-traps automaat leek ons bij deze presentatie niet altijd even zacht en/of alert te schakelen. Dat vergt nader onderzoek tijdens onze gedetailleerde wegtest.
Wat kost hij?
In tegenstelling tot vorige generaties zal er (voorlopig?) geen basisversie meer aangeboden worden in ons land (tenzij voor taxibedrijven) en wordt de auto standaard als luxueuzere Exclusive-uitvoering (met ster bovenop de motorkap) of sportievere Avantgarde (met grote ster in radiatorrooster) geleverd. Als je die bijkomende standaarduitrusting in rekening brengt, is de instapprijs voor de E 200 (48.400 euro) en voor de E 220 d (49.610 euro) niet zoveel hoger dan voor het huidige model. Van die 220 d is er ook een interessant uitgeruste launch edition die 4.477 euro extra moet kosten en de 350 d kan je voor 60.379 euro op je oprit laten zetten. De prijzen van de andere versies worden later bekendgemaakt. Interessante uitrustingspacks op het gebied van veiligheid, comfort of connectiviteit kunnen de prijs wel serieus opdrijven.
Wie zijn de concurrenten?
De nieuwe E-Klasse zet op dit ogenblik duidelijk de nieuwe standaard in het segment van de grotere reisberline. Van de voor de hand liggende Duitse concurrenten zijn nieuwe versies op komst, van de BMW 5-Reeks al in de tweede helft van dit jaar, voor de Audi A6 eerder volgend jaar. De zeer recente Jaguar XF speelt uiteraard ook mee in dit prestigieuzere segment, net zoals nieuwkomer Volvo S90 of de net wat opgefriste Lexus GS. Voor wie het wat exotischer wil is er ook nog Infiniti of Maserati, maar dan hebben we het toch zowat gehad.
Ons verdict
In een wereld waarin de concurrentie nog altijd heviger wordt, heeft Mercedes een nieuwe mijlpaal willen vastleggen. Zijn belangrijkste model is op bepaalde vlakken wegbepalend en de concurrentie zal haar beste beentje moeten voorzetten om de nieuweling terug naar de kroon te kunnen steken. De mengeling van veiligheid, rijcomfort en luxe die deze nieuwe E aanbiedt is op dit ogenblik in deze klasse ongeëvenaard. Dat heeft natuurlijk zijn prijs, maar de constructeur uit Stuttgart heeft nooit beweerd goedkope automobielen te maken. Bij de ietwat hooghartige slogan “Das Beste oder Nichts” komt deze nieuweling toch wel aardig dicht in de buurt.
In dit artikel : Mercedes-Benz, Mercedes-Benz E-Klasse
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!