Eerste test / Toyota Highlander: Nieuw gezicht
Toyota biedt de vierde generatie van de Highlander nu ook in België aan. Deze flink uit de kluiten gewassen SUV probeert klanten te ronselen met zijn hybride aandrijflijn en zeven zitplaatsen.
De Highlander is nieuw voor de West-Europese markt, maar elders draait deze SUV al sinds 2000 mee. In die twee decennia wist deze SUV zich op te werken tot een van de succesmodellen van de wereldwijde Toyota-line-up. De vierde generatie probeert nu ook in onze contreien voet aan wal te krijgen, met als voornaamste troefkaarten een hybride aandrijflijn en zeven zitplaatsen.
In Amerika kun je de deze Toyota ook met klassieke verbrandingsmotoren krijgen, maar bij ons wordt de Highlander enkel aangeboden als hybride. Eentje zonder stekker weliswaar; ook de Highlander heeft wat de Japanners een zelfladende aandrijflijn noemen. De atmosferische 2,5-liter in de neus telt vier cilinders, draait volgens de Atkinson-cyclus en krijgt de hulp van twee elektromotoren, die stroom tappen uit een onder de tweede zitrij verscholen batterijpakket van het type nikkel-metaalhydride. Het systeemvermogen bedraagt 244 pk, wat volstaat om de Highlander in 8,3 seconden van 0 naar 100 km/u te jagen en om de SUV een topsnelheid van 180 km/u te bezorgen.
- Binnenruimte
- Algemeen comfort
- Zuinige hybride
- Weinig dynamisch onderstel
- Materiaalkeuze
- Hoge prijs
In dit artikel : Toyota, Toyota Highlander
Instagram: @kjanssens_pro
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands