Eerste test / Volkswagen CC
De vierdeurscoupé die is afgeleid van de Passat, gaat voortaan gewoon door het leven als CC. Om zijn carrière verder te zetten schuift hij vooral zijn hoogtechnologische uitrusting naar voren.
In feite kunnen we in plaats van een 'tweede generatie' beter spreken van een grondige facelift. Want ondanks de naamsverandering rust de CC nog altijd op een Passat-basis. Binnenin verandert het dashboard niet. Net zoals de Passat bij zijn facelift/generatiewissel krijgt ook de vierdeurscoupé CC nu geoptimaliseerde motoren. De CC mag officieel dan al zijn losgemaakt van het Passat-gamma, hij blijft er wel van doordrongen. Binnenin herinnert alles aan VW's gezinsberline, zowel qua ergonomie als door visuele details. Kijk maar naar het ronde klokje boven aan de middenconsole, dat weliswaar tracht te verwijzen naar de Phaeton, maar dat ook terug te vinden is in de gezinsberline.
Tijdens het rijden lijkt de CC er echter meteen op vooruit te zijn gegaan qua geluidsisolatie. Logisch ook, want VW heeft meer geluiddempend materiaal gebruikt (wol van 6 centimeter dik) voor het dashboard, de deuren, de hoedenplank en de wielkasten. De voorruit is akoestisch behandeld, voor de zijruiten is dat optioneel het geval (akoestisch gelaagde zijruiten worden beschikbaar vanaf mei). Voor de rest niets nieuws: het weggedrag is leuk en efficiënt, terwijl de combinatie van de 2.0 TDI 140 en de gerobotiseerde DSGversnellingsbak nog altijd de best mogelijke keuze blijkt.
De mooie vierdeurscoupé CC is nog altijd een toonbeeld van charme en comfort en kan nu bogen op een veel verfijndere uitrusting om te verleiden. Dat zou ruimschoots moeten volstaan om hem een bloeiende tweede helft van zijn carrière te garanderen.
U kunt de Eerste Test van de Volkswagen CC nalezen in AutoGids 843 van 22/2/2012.
In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen CC
Tests
Onze tests
De concurrenten
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands