Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Volkswagen Cross Up

Om de aandacht voor zijn kleine Up levendig te houden en meer klanten aan te trekken lanceert Volkswagen een Cross-versie van zijn stadsauto. Die volgt het recept van de rest van de familie.

Prijs
NB

De Cross Up is vooral een esthetisch aangepaste Up. Jawel, zijn ophanging is 15 millimeter omhoog gekrikt, maar meer offroadgedoe dan dat komt er niet aan te pas. Geen vierwielaandrijving, geen geëvolueerde trekkrachthulp en geen M+S-banden zoals sommige iets grotere compacte SUV's allemaal wel aanbieden. Het gaat dus vooral om uiterlijke opsmuk. Voor een kleine luxetoets zijn stuur en versnellingspook standaard met leer bekleed en word je bij het instappen begroet door een metalen dorpelplaat met daarop een Cross Up-logo. Voor al die aanpassingen durft Volkswagen wel stevig doorrekenen: 13.600 euro. Een andere verklaring voor de hoge prijs is dat de Cross Up enkel wordt geleverd met de krachtigste motor uit het gamma, de 1.0 met 75 pk.

Een testrit in de omgeving van Hannover leerde ons dat de Cross Up niet wezenlijk anders rijdt dan een standaard-Up. De onderstelspecialisten beloven dat de ophanging is aangepast aan de grotere bodemvrijheid (en dus het iets hogere zwaartepunt), maar onderweg merk je daar weinig van. De Up rijdt dus nog steeds opvallend comfortabel voor een auto met zo'n korte wielbasis en filtert zeer goed. Dat is te danken aan een relatief weke schokdemping, die uiteraard de rijdynamiek niet vooruit helpt, al voldoet die perfect gezien de rustige en vooral stedelijke roeping van de Up.

De Volkswagen Cross Up is een dure vogel, maar dat zal niemand verbazen. Voor 2.000 euro meer dan een standaard-Up biedt hij een prettig ogende koetswerkkit, een fractie meer bodemvrijheid en wat extra uitrusting. Of hij zijn meerprijs waard is? VW had vlak voor de officiële marktintroductie al drieduizend getekende bestelbonnen binnen, dus ga er maar van uit dat u hem nog veel zult tegenkomen op Europa's wegen.

U kunt de Eerste Test van de Volkswagen Cross Up nalezen in AutoGids 886 van 16/10/2013.

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Up!

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker