Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Volkswagen Golf GTI

Van bij de lancering van de zesde generatie van de VW Golf keken we reikhalzend uit naar de GTI. Eindelijk konden we de iconische hot hatch aan de tand voelen.

Prijs
NB

Als pionier van het genre moest VW wel trouw blijven aan de GTI-trend, die het merk in 1976 zelf heeft gecreëerd. Op het menu staat de befaamde 2.0 TFSI-motor met directe injectie die door zijn voorganger werd ingewijd, maar die hier 210 pk sterk is, maar vooral een… dieselkoppel levert: 280 Nm vanaf 1.700 o/m (tegenover 140 Nm vanaf 5.000 o/m voor het model van 35 jaar geleden). De motor blaakt van gezondheid en wordt bijgestaan door een handgeschakelde zesversnellingsbak, die als optie kan worden vervangen door de gerobotiseerde variant DSG (eveneens met zes verhoudingen).

Als ze ons niet hadden gezegd dat het om een klassieke voorwielaandrijver ging, hadden we ons vanaf de eerste snelle bochten aan het stuur van een vierwielaandrijver met actief achterdifferentieel gewaand, zo eentje dat gierkoppel kan creëren. Behalve bij onaangename verrassingen of flagrante inschattingsfouten komt het ESP, dat overigens niet volledig uitschakelbaar is, het rijplezier nooit verpesten. Dat speelse en efficiënte weggedrag is toe te schrijven aan het voorste differentieel dat wordt aangestuurd door een meer geavanceerde elektronica. Zonder in detail te treden kunnen we melden dat het systeem met meer parameters rekening houdt dan vroeger om het binnenste wiel vroeger af te remmen en zo een gierkoppel te creëren dat de wagen helpt in de bochten. Die fijne sturing van de elektronica blijkt dus erg efficiënt, vooral als ze, zoals in het geval van de testwagens, gecombineerd wordt met de gestuurde ophanging met variabele schokdempers.

Deze nieuwe Golf GTI bestendigt de zachte evolutie die het model generatie na generatie heeft doorgemaakt. Hij wordt steeds efficiënter, toegeeflijker en gemakkelijker om mee te leven dankzij een vrij opmerkelijke evolutie van zijn chassis, dat hem een onmiskenbaar rijplezier verschaft.
 

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Golf

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars