Het concept
De vorige XC90 - die al gelanceerd werd in 2002 en dus dringend aan vervanging toe was - was de eerste SUV van Volvo en oogstte een vrij groot succes in Europa maar ook over de Grote Plas. Volvo hoopt dat de nieuweling dat nummertje niet alleen overdoet, maar ook nog eens klanten kan afsnoepen van andere luxemerken. Daartoe werd verder gesleuteld aan alle sterke punten van de XC90. Zo heeft deze grote SUV een heel nieuwe architectuur en is hij nog groter (hij is ook als zevenzitter verkrijgbaar), ruimer en krachtiger maar ook zuiniger, veiliger en luxueuzer.
Wat is nieuw?
De XC90 is een grote SUV (net onder de 5 meter) die in de dieselbasisversie als voorwielaandrijver verkrijgbaar is en in alle andere versies standaard vierwielaandrijving heeft. Kers op de taart is een (plug-in)hybrideuitvoering (T8), waarbij een benzinemotor de voorwielen aandrijft en een elektromotor de achterwielen. De XC90 is de eerste van een nieuwe reeks grotere Volvo's met een modulaire architectuur (SPA, voor Scalable Product Architecture) en heeft enkel viercilinderverbrandingsmotoren (benzine of diesel) in het vooronder. Allemaal zijn die gekoppeld aan een achttrapsautomaat.
Hoe rijdt hij?
We reden met preproductiemodellen die hier en daar nog wat finetuning misten, maar zeker al bekoorden met hun krachtige motoren - we reden met de T6 op benzine van 320 pk, de D5-diesel van 225 pk én de hybride T8. De sturing van de automaat kan nog beter (ook die moet nog verder afgesteld worden). De stoelen zitten bijzonder goed, en op zijn luchtveren en gestuurde demping rijdt de XC90 erg comfortabel. Anderzijds gaat hij wel wat rollen in de bochten, ook in sportieve rijmodus. De 400 pk van de T8 hybride kwam er nog niet helemaal uit naar ons gevoel; de overgang tussen zuiver elektrisch, hybride of enkel op verbrandingsmotor rijden (met volledig opgeladen batterij) is wel geslaagd. Met een volle batterij komt de T8 zuiver elektrisch 40 kilometer ver.
Hoeveel kost hij?
De instapprijs voor de D4 met voorwielaandrijving (turbodiesel van 190 pk) bedraagt 51.400 euro, vierwielaandrijving kost 2.600 euro extra. De overige 'normale' versies zitten op een kluitje daarboven, van 55.200 euro (D5, 225 pk) over 55.500 euro (T5, 254 pk) tot 58.500 euro (T6 met 320 pk). De plug-inhybride (T8, 400 pk) zit daar met 78.500 euro ver boven, maar het is wel altijd een zevenzitter (een optie van 1.500 euro op de andere versies) en hij heeft een rijkere basisuitrusting. Naast de gebruikelijke uitrustingsniveaus kun je als accessoire nog kiezen tussen een stadslook (urban luxury) of een stoerdere uitvoering (rugged luxury).
De concurrentie
Uiteraard zijn de (eveneens nieuwe) Audi Q7, de BMW X5 en de Mercedes GL de grote concurrenten, maar ook een Range Rover en Lexus RX behoren tot de rivalen. In vergelijking daarmee wil de XC90 eigen accenten leggen, door in de eerste plaats zijn veiligheid en het Scandinavische design uit te spelen, maar ook door de klemtoon te leggen op de interface tussen mens en machine of de zuinigheid (CO2-uitstoot).
Ons verdict
De eerste loot aan de nieuwe Volvo-stam doet ons uitkijken naar volgende modellen die op dezelfde leest (nieuwe architectuur) geschoeid zijn. Met deze nieuwe XC90 lijkt Volvo zichzelf heruitgevonden te hebben, niet door alles overboord te gooien, maar door de sleutelwaarden van vroeger te herinterpreteren. Dit is een ruime, aantrekkelijk ogende, superveilige SUV die ook wil overtuigen door net dat tikkeltje anders - eigenwijs Zweeds - te zijn. Goed gezien van die Scandinaviërs...
In dit artikel : Volvo, Volvo XC90