Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Jaguar F-Type Coupé

Nu Jaguar al een jaar of zes in Indische handen is, lacht de toekomst het Britse prestigemerk toe. Kijk maar naar de F-Type Coupé, een juweel van een GT, die doet denken aan glorierijke voorvaders.

Prijs
NB

Natuurlijk is de Coupé nauw afgeleid van het aluminium platform van de Roadster, waardoor hij een voor het merk ongeziene torsiestijfheid kan voorleggen (voor de specialisten: 33.000 Nm per graad). Nochtans was er al niets mis met de stijfheid van de open versie. Maar de coupé kan natuurlijk ook rekenen op zijn gesloten structuur, zijn dak en zijn twee forse langsverstevigingen, die op hun eentje al het verschil maken, ondanks de afwezigheid van een middenstijl, wat het profiel visueel licht maakt. De motoren (allemaal met compressor) zijn overgenomen van de Roadster: twee V6'en - respectievelijk met 340 en met 380 pk - en een V8 die 550 pk sterk is. Ze worden gekoppeld aan dezelfde ZF-achttrapsautomaat waarmee ze alle drie perfect samenwerken.

In de praktijk werkt dat allemaal schitterend. Dankzij de nauwkeurige ophanging kunnen de forse Pirelli's hun volledige grippotentieel afgeven en zo de auto een mechanische grip bieden die bijna onpeilbaar is op de openbare weg, waar deze magnifieke Coupé uitblinkt door zijn veelzijdigheid. Zo is hij perfect in staat om op het gemak wat te lanterfanten, maar als je hem prikkelt, veranderen zijn ophanging, zijn respons op het gaspedaal, zijn stuurinrichting, zijn versnellingsbak en zijn uitlaat hem in een woesteling. Hij duikt dan van de ene bocht in de andere en kleeft echt aan het asfalt. Tot wanneer je moet remmen...

De Jaguar F-Type Coupé is in de eerste plaats een uniek koetswerk, met een look die hem in staat stelt om op te vallen op een klassevolle manier, zonder te vervallen in ordinaire agressiviteit. Onder die natuurlijke elegantie schuilt een comfortabele en tegelijk dynamische GT, met ten opzichte van de open versie het enorme voordeel dat hij een koffer heeft waarin meer past dan enkel je autopapieren. En als kers op de taart kost hij ook nog eens minder dan zijn gedoodverfde rivalen uit Duitsland.

U kunt de Eerste Test van de Volkswagen e-Golf nalezen in AutoGids 899 van 16/4/2014.

In dit artikel : Jaguar, Jaguar F-Type

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker