Opel Cascada 2.0 CDTI 195 Cosmo
![Opel Cascada 2.0 CDTI 195 Cosmo](https://static.moniteurautomobile.be/imgcontrol/images_tmp/clients/moniteur/c226-d154/content/medias/images/cars/opel/cascada/opel--cascada--2013/opel--cascada--2013-m-1.jpg)
Net als de Golf Cabriolet werd de vorige A3 Cabriolet afgeleid van de driedeursversie (hatchback). Om nog een enigszins aanvaardbare kofferruimte over te houden kon slechts een deel van het dakmechanisme verstopt worden achter de achterbank. Het resultaat was dan ook een vrij zwaar ontwerp, waarbij de opgevouwen kap niet helemaal in een uitsparing verdwijnt en aan het oog wordt onttrokken door een paneel, maar als een soort rugzak op de koffer ligt. En dan hebben we het nog niet gehad over de (vaste) rolbeugels, die al helemaal niet weggemoffeld konden worden en de esthetiek niet bepaald bevorderen. De nieuwe A3 Berline vormt een veel betere basis om een elegant dakloos koetswerk te bouwen. Door deze nieuwe architectuur kreeg de A3 cabrio een groeischeut van liefst 18 centimeter.