Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Audi A3 Cabriolet

In het kort

  • Techniek

    De Cabriolet neemt alle TDI's en TFSI's van de A3 Berline over, wat impliceert dat hij bedankt voor de 1.2 TFSI-instapmotor van de 3- en 5-deurs. Zoals alle Audi-motoren zijn die van de jongste A3-generatie voorzien van rechtstreekse injectie, drukvoeding en een stop-startsysteem. Ze kunnen allemaal een lager (norm)verbruik en betere prestaties voorleggen, inclusief de hier geteste 2.0 TDI 150. Aan de spreiding van de manuele zesversnellingsbak werd echter niet geraakt.

  • Wegligging

    De cabrio neemt de proporties van de A3 Berline over en kan voortaan uitgedost worden met aluminium velgen van 19 duim, terwijl 16- of (in het geval van de Ambition) 17-duimers standaard zijn. Het middelste uitrustingsniveau wordt verder gekenmerkt door een 15 millimeter lagere ophanging en het Audi Drive Select. De snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging blijft echter een optie, net als het gros van de rijhulpsystemen die werden overgenomen van de grotere Audi-modellen.

  • Veiligheid

    De A3 Cabriolet staat op het MQB-platform van de VW-groep en is de eerste dakloze die hierop is gebaseerd. Ondanks de verstevigingen met het oog op de structuurstijfheid weegt de koets 30 kilo minder dan die van de vorige cabrio. In totaal kon 50 kilo worden bespaard, terwijl het model flink gegroeid is. De voornaamste uiterlijke wijziging qua veiligheid betreft natuurlijk de rolbeugels: de lelijke vaste exemplaren werden vervangen door geïntegreerde telescopische.

  • Comfort

    Dat de A3 Cabriolet hoger opklimt in het gamma, merk je niet alleen aan zijn chiquere uitstraling, maar ook aan bepaalde voorzieningen die tot nog toe het voorrecht waren van de duurdere modellen. Zo zien we voor het eerst bij de A3 een optionele nekverwarming verschijnen. Het windnet laat zich gemakkelijk monteren en is standaard, behalve op de basisversie (Attraction). Nog vrekkiger gezien de 'instapprijzen' is dat je moet bijbetalen voor een extra geïsoleerde kap.

  • Praktische kant

    De A3 Cabriolet wint aan standing, maar zijn kap heeft dubbel zoveel tijd nodig (18 seconden) om automatisch te openen en te sluiten. Het kapmechanisme is immers een stuk complexer geworden: de kap vouwt niet meer simpelweg samen achter de achterbank, maar verdwijnt helemaal onder een afdekplaat. Voordeel is dan wel dat je kunt blijven rijden (50 km/h) tijdens het manoeuvre. De voldoende grote koffer laat zich vlot beladen en biedt een skiluik.

  • Budget

    De obsessie van Audi om meer 'premium' te worden vertaalt zich in steeds hogere prijzen. De A3 Cabriolet 2 .0 TDI kost 32.700 euro, pakweg 5.000 euro meer dan wat massaconstructeurs vragen voor hun dakloze middenklasser (Golf en Beetle Cabrio, om enkel de rivalen met stoffen kap te noemen) en zelfs 600 euro meer dan wat BMW laat betalen voor zijn 118d. Toch moet je (diep) in de buidel tasten voor dingen die eigenlijk standaard horen te zijn op dit niveau, zoals de extra kapisolatie...

Audi A3 Cabriolet
Conclusie / Audi A3 Cabriolet

Door de crisis en de sociale druk doen grote en vooral middelgrote auto's het minder goed in de verkoop. Logisch dus dat de premiummerken inzetten op de kleinere modellen, die trouwens nog nooit zo duur waren, net omdat ze een toegevoegde waarde bieden. Ook Audi heeft de rekening gemaakt en wil zijn instapmodellen dezelfde luxe meegeven als de grotere modellen. Of toch als je ervoor betaalt. De standaarduitrusting van de basisversie is immers erg bescheiden, zelfs op het krenterige af. Gelukkig komt de klant niet bekaaid uit op het vlak van kwaliteit en afwerking, want daarop valt niets aan te merken. Of het nu een kale instapversie van 30.000 euro of een rijkelijk uitgedost exemplaar van 50.000 euro betreft, de chique uitstraling van de auto is altijd gevrijwaard. Ook de prijsverschillen tussen de aangeboden motorversies worden uitgevlakt. Omdat het rijplezier van een cabriolet minder dan bij een gesloten wagen bepaald wordt door motorinhoud en vermogen, kunnen we stellen dat er allicht meer coherente keuzes zijn dan deze 2.0 TDI. De 1.4 TFSI op benzine, bijvoorbeeld, die amper meer CO2 uitstoot en fiscaal minder wordt afgestraft...

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker