- Score redactie 15.00 /20
Het model dat als laatste zijn opwachting maakte in het segment van de dikke Duitse SUV’s, wordt dus eindelijk afgelost. De carrière van de Q7 lijkt in elk geval te bewijzen dat Audi een vergissing heeft begaan door zo laat op de kar te springen (2006), lang na de pionier (de Mercedes ML) en diens volger (de BMW X5) en na zijn neven (de Porsche Cayenne en de Volkswagen Touareg). Hij werd gelanceerd net voor de climax van deze niche in het topsegment. De Q7 profi teerde er niet lang van, want de crisis en de tanende voorliefde voor dikke 4x4’s kwamen zijn wereldwijde verkoopcijfers snel drukken. In tegenstelling tot zijn evenknieën die in de Verenigde Staten worden gebouwd (de ML en de X5), wordt hij samen met de Volkswagen Touareg geassembleerd in Slovakije, in Bratislava, en kon hij zich niet laten dragen door de heropleving van de Amerikaanse markt. Dat bewijst dat Audi ondanks alle kwaliteitsinspanningen niet het imago van Porsche heeft, hoewel de Q7 een betere bouwkwaliteit kon voorleggen dan de eerste generatie van de Cayenne. Hij miste gewoon een sportief aura.
- Algemeen comfort
- Levendig weggedrag (vierwielsturing)
- Wegligging bij alle rijstijlen
- Aangenaam en performant aandrijfgeheel
- Bruikbare wegklapstoelen op derde rij
- Foutloze kwaliteit en afwerking
- Uithoudingsvermogen remmen
- Nog steeds hoog gewicht
- Afmetingen in de stad (meer dan 5 meter lang)
- Niet echt zuiniger t.o.v. voorganger
- Vrekkige opties op dit prijsniveau
- Prijs met behoorlijke uitrusting
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!