In het kort
-
Techniek
Audi kiest niet voor downsizing voor de motoren van zijn Q7, behalve dan voor de plug-inhybride e-Tron die voor de Aziatische markten is ontwikkeld. Bij ons is de grote SUV er enkel met drieliters. De TDI 272 kennen we al uit de A7. De achttrapsautomaat van ZF werd nog sneller en verfijnder, met een vrijloopfunctie in de standen Auto en Efficiency. Audi’s dikke SUV was nog nooit zo performant én hij gaat spaarzamer om met diesel, al is hij niet zoveel zuiniger als opgegeven.
-
Wegligging
De tweede generatie van de Q7 mag het MLB2-platform inwijden, dat is bedoeld voor modellen met overlangs ingebouwde motor en vierwielaandrijving. Hij wordt gevolgd door de nieuwe A4, de Bentley Bentayga en later de nieuwe A8. Zijn lichtere constructie, zijn verlaagde zwaartepunt, zijn nieuwe wieltreinen en vooral zijn optionele vierwielsturing maken hem even dynamisch als een sportieve berline. Maar de remmen staan niet op hetzelfde niveau...
-
Veiligheid
Omdat de Q7 volledig nieuw is, laat hij zich logischerwijs – meestal als optie – uitrusten met de breedste waaier aan rijhulpsystemen van het segment, van een slaperigheidsdetectie voor de bestuurder tot de assistentiemodule Tour. Die laatste is nieuw en neemt in files (tot 60 km/h) heel wat handelingen over van de bestuurder, zoals optrekken en afremmen of sturen. Het zijn maar een paar voorbeelden. Je hebt een hele encyclopedie nodig om alle details uit te leggen.
-
Comfort
Onze Q7 was een S line en dus uitgerust met de adaptieve luchtvering, die bovendien wordt gecombineerd met twintigduimvelgen en bredere banden. Die grote wielen lijken de filteringscapaciteit van de variabele luchtveren niet te schaden, en dat los van de gekozen modus. De Q7 biedt een superlatief comfort dankzij een verbluffende akoestische en thermische isolatie, al was onze testauto wel uitgerust met de optionele dubbel gelaagde ruiten (die het gewicht verhogen).
-
Praktische kant
De kofferklep laat zich standaard elektrisch bedienen, als optie door met je voet onder de bumper te bewegen. De grote aluminium deuren hebben daarentegen geen sluitbekrachtiging, tenzij dan als optie. Die zou nuttig kunnen zijn omdat je ze regelmatig op onelegante wijze moet dichtgooien. Bergvakken, deurbakken voor flessen van 1,5 liter en bekerhouders zijn er in overvloed. De achterstoelen klappen neer (die van de derde rij elektrisch) om een perfect vlakke laadvloer vrij te maken.
-
Budget
Net zoals die van zijn twee Duitse rivalen, de BMW X5 en de Mercedes GLE, ligt de basisprijs van de Q7 in de categorie van de drieliter-diesels met 250 tot 300 pk, rond de 60.000 euro. De Porsche Cayenne is 10.000 euro duurder zonder echt beter uitgerust te zijn. De Range Rover Sport kost nog wat meer (63.100 euro). De Belgische Audi-invoerder verwacht meer van de toekomstige 218 pk-versie en plug-inhybridevariant e-Tron (373 pk) om de fiscale pil beter verteerbaar te maken.
Jawel, de Q7 is afgeslankt. Meer nog dan al zijn rivalen (BMW X5, Mercedes GLE, Porsche Cayenne en zelfs Range Rover Sport). Dat vertaalt zich in een merkbare verbetering qua dynamisch rijgedrag op alle wegtypes, qua rijplezier, levendigheid in de stad, prestaties en verbruik. Dat Audi hem in die wilde jacht op de kilo’s heeft bedacht met remmen die tekortschieten wat uithoudingsvermogen betreft, stelt ons enorm teleur. Per slot van rekening gaat het hier nog altijd om een zware auto, zeker wanneer hij zoals gewoonlijk in dit segment is uitgerustmet flink wat opties.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!