- Score redactie 16.70 /20
BMW claimt voor de i5 M60 xDrive een gecombineerd WLTP-verbruik van 18,2 tot 20,6 kWh/100 km, wat de Duitsers nogal optimistisch omrekenen naar een rijbereik van 455 tot 518 kilometer. In elk geval werd die actieradius toen we de volledig opgeladen testwagen in ontvangst namen, al meteen bijgesteld tot 411 kilometer, wat omgerekend theoretisch overeenkomt met een gemiddeld verbruik van 19,76 kWh/100 km. Door heel voorzichtig te werk te gaan en daarbij zelfs gebruikmakend van de Max Range-functie konden we nog beter doen: 18,95 kWh/100 km, wat de actieradius deed oplopen tot 428 kilometer.
Goed om te weten natuurlijk, maar vlot met het verkeer meestromend kwamen we eerder uit op een gemiddelde van 20,3 kWh/100 km, goed voor exact 400 kilometer. Wie daaraan voldoende heeft voor zijn dagelijkse mobiliteit en thuis kan opladen, rijdt dus goedkoop.
Stevig geprijsd
Aan de auto zelf bengelt wel een stevig prijskaartje: 109.300 euro, hetzij 35.600 euro meer dan de i5 eDrive40. Een prijs die je met wat leuke, dan wel nuttige opties nog vlotjes kunt opdrijven. Zo betaal je 1.130 euro voor metaalglanslak, maar wil je het iets exclusiever en ga je voor een Frozen-kleurtje, dan mag je al 4.150 euro ophoesten. Voeg daar dan nog eens 20-duimvelgen (1.925 euro) en de eerder genoemde Adaptieve M-sportophanging Professional (4.250 euro) aan toe en je begrijpt dat de rekening snel oploopt. Gelukkig kun je rekenen op een fiscaal steuntje in de rug.
Geteste versie
BMW i5 M60 xDrive | |
Verbruik gemengd | NB |
CO2-uitstoot | 0 g/km |
0 tot 100 km/u | 0,00 sec. |
1000m vanuit stilstand | NB |
Kostprijs per km | 1,00 € |
VAA per maand | NB |
- Score eigenaars /20
Verwante testen
19-04-2022
9 BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!