BMW biedt de 5-Reeks aan met drie soorten aandrijflijnen: mildhybrides, plug-inhybrides en zuiver elektrisch. Dat is mogelijk doordat het model rust op de flexibele CLAR-architectuur waarop ook de 4-Reeks en de 7-Reeks zijn gebaseerd. De i5 M60 xDrive haalt (net zoals de i5 eDrive40 overigens) zijn energie uit een plaatsbesparende hoogspanningsbatterij met een bruikbare inhoud van 81,2 kWh.
Die is ingebouwd in de bodemplaat en helpt op die manier het zwaartepunt te verlagen en de gewichtsverdeling te optimaliseren. Het hele pakket is amper 10,8 centimeter hoog en opgebouwd uit 7 modules: 4 van 72 cellen en 3 van 12 cellen. Die modulaire opbouw heeft het voordeel dat de batterij op maat van de 5-Reeks kan worden gemaakt en kan worden geïntegreerd zonder aan de binnenruimte te knabbelen.
M Sport Boost
Voor de i5 M60 xDrive koos BMW standaard voor een interne omvormer van 22 kW (een optie op de i5 eDrive40, die standaard is uitgerust met een 11 kW sterke omvormer). Aan de snellader kan de i5 gelijkstroom met een vermogen tot 205 kW aan, wat betekent dat de hoogspanningsaccu in 30 minuten van 10 naar 80 procent kan worden geladen. Om de efficiëntie en dus de laadsnelheid te garanderen recupereert BMW voor het eerst de warmte-energie van de motoren om de batterij op weg naar een DC-snellader op ideale temperatuur te brengen.
De M60 xDrive neemt achteraan de motor over die ook dienstdoet in de i5 eDrive40 en 340 pk en 430 Nm sterk is. Hij krijgt hier echter assistentie van een tussen de voorwielen gemonteerde motor van 261 pk. Samen levert dat een vermogen van 517 pk bij 8.000 o/m en een maximumkoppel van 795 Nm tussen 0 en 5.000 o/m op. Een output die je tijdelijk nog kunt verhogen tot 601 pk en 820 Nm door in de My Mode Sport de M Sport Boost te activeren – dat doe je door gedurende 0,8 seconden de kleine peddel achter de linkerspaak van het M-sportstuur naar je toe te trekken. Daarop verschijnt de boostindicator in het dashboard en kun je met een stevige trap op het acceleratiepedaal genieten van het maximale koppel en een aangepaste soundtrack. Wil je het helemaal te dol maken, dan kun je ook de launch control activeren.
My Mode Efficiënt
Aan die andere kant van het spectrum vinden we de ecomodus: de My Mode Efficiënt, zoals BMW dat rijprogramma noemt. Met als allerlaatste reddingsboei voor bestuurders die hun actieradius sneller zien slinken dan de nog te rijden kilometers, de Max Range-functie: die beperkt de maximumsnelheid tot 90 km/u en schakelt de comfortfuncties uit. Dat wil zeggen dat je het zonder klimaatregeling en stoel- en stuurverwarming moet doen.
Het voordeel is dan weer dat je tot 25 procent aan actieradius kunt winnen. Deze functie kan worden geactiveerd via het iDrive-menu of via de spraaksturing. Een stevige (in dit geval spreekwoordelijke) dot gas of de aanjager voor de voorruit activeren volstaat om de auto opnieuw ‘normaal’ te doen functioneren. En als je écht een punt wil maken, kun je daarvoor ook de M Sport Boost-peddel gebruiken.