- Score redactie 15.68 /20
Bij aanvang van onze testrit beloofde de BYD Han 3.9S een rijbereik van 521 kilometer. Dat is net zoveel als er in de folder staat. Een actieradius die is berekend op een gemiddeld verbruik van 18,5 kWh/100 km. Tot daar de theorie. De praktijk leerde ons dat de Han 3.9S niet meteen een toonbeeld van zuinigheid is. Zonder echt gekke dingen te gaan doen lag het gemiddelde over ons referentieparcours (bestaande uit een goeie 270 kilometer over alle mogelijke wegen) algauw in de buurt van de 25 kWh/100 km.
Er zijn natuurlijk verzachtende omstandigheden. Het was koud, het regende oude wijven en tijdens het Ardense stuk van die testrit sneeuwde het zelfs. Allesbehalve ideale omstandigheden voor een elektrisch aangedreven auto. Wat niet wegneemt dat we in die omstandigheden ons rijbereik drastisch zagen dalen, tot slechts 324 kilometer. Ondanks dus die batterij met een nuttige capaciteit van 81 kWh.
In gunstigere, zeg maar normalere omstandigheden, slaagden we erin om met een uiterst lichte rechtervoet het verbruik terug te brengen naar 19,6 kWh/100 km, wat zich vertaalde in een actieradius van 413 kilometer. Evenmin een resultaat om lyrisch over te worden, toch niet wanneer je eerst 521 kilometer wordt beloofd. En wanneer je weet dat het algemene gemiddelde over de hele testweek op 23,5 kWh/100 km bleef steken, goed voor 344 kilometer.
Geduld tijdens het laden
En er is nog meer slecht nieuws, want Build Your Dreams koos voor een interne AC/DC-omvormer met een vermogen van 7,4 kW. Daardoor heb je aan een laadstation minstens 13 uur nodig hebt om een lege batterij weer helemaal op peil te krijgen. Of om het anders te formuleren, uitgaande van ons gemiddelde verbruik van 23,5 kWh/100 km laad je dan à rato van een dikke 30 kilometer per uur. In het beste geval, welteverstaan, want doordat de interne lader van de eenfasige soort is, verloopt het hele proces aan een driefasig laadstation van 11 kW maar half zo snel…
Ook aan de snellader trek je best wat tijd uit. In theorie kan een halfuurtje laden volstaan om het batterijpeil van 30 naar 80 procent te brengen, maar als, zoals dat tijdens de meeste van onze sessies het geval was, het laadvermogen ondertussen bokkensprongen begint te maken (al kan dat ook aan de snellader liggen), dan sta je vlug een veertigtal minuten stil.
Gelukkig smeert het prijskaartje een beetje zalf op de wonde. Al is ook dat relatief. Met zijn alles-op-en-aanprijs van 72.140 euro staat de BYD Han 3.9S bijzonder sterk tegenover zijn rechtstreekse concurrenten, met in poleposition de Tesla Model S. Maar als je niet meteen die gigantische binnenruimte nodig hebt en meer aandacht hebt voor imago en een eventueel hogere restwaarde, dan staat er bijvoorbeeld voor dat bedrag een BMW i4 te lonken.
Geteste versie
BYD Han Executive | |
Verbruik gemengd | NB |
CO2-uitstoot | 0 g/km |
0 tot 100 km/u | 0,00 sec. |
1000m vanuit stilstand | NB |
Kostprijs per km | 0,76 € |
- Score eigenaars /20
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!