- Score redactie 15.68 /20
Met zijn lengte van net geen 5 meter is de Han een stevig uit de kluiten gewassen reisberline, die je, om maar met de meest voor de hand liggende rivaal te beginnen, naast de Tesla Model S mag parkeren. Wat impliceert dat hij zich ook zal moeten weren tegen de Mercedes EQE en de Volkswagen ID.7, die klaarstaat om de arena te betreden. BYD’s grote vierdeursberline met coupétrekjes maakt gebruik van hetzelfde aandrijfgeheel als de Tang, maar heeft met 2.920 millimeter een langere wielbasis dan de SUV met zeven zitplaatsen.
Dat laat een grotere stabiliteit vermoeden, maar levert op de eerste plaats een royale binnenruimte op: zowel voorin als achterin heb je noch wat betreft de beenruimte noch qua hoofdruimte te klagen. De koffer is daarentegen niet van de grootste en bovendien slecht toegankelijk. Een voorbeeld van hoe het praktische soms moet wijken voor het esthetische. Of is het een offer aan de goden van de aerodynamica? Want de BYD Han 3.9S kan uitpakken met een bijzonder interessante stroomlijncoëfficiënt van 0,23.
Alfa Romeo 8C
Waarbij ook mag worden gezegd dat deze Han een misschien niet echt opvallende, maar toch elegante verschijning is. Dat is de verdienste van Wolfgang Egger, de Duitse designer aan wie we onder andere de Alfa Romeo 8C Competizione te danken hebben en die nu bij BYD aan het hoofd van het designcentrum staat. De lange wielbasis en de korte overhangen zorgen ervoor dat de berline mooi geproportioneerd is en Egger & co hebben zich niet laten verleiden tot overdaad.
Dat resulteert in een verzorgd, ietwat onderkoeld design met mooie details, zoals de handgrepen die in het koetswerk verdwijnen. De enige frivoliteit die de designers zich hebben gepermitteerd (en dan nog), is de lichtsignatuur, waarbij de ledkoplampen ons aan drakenogen moeten doen denken. Want Chinezen hebben iets met draken, die symbool staan voor positieve kracht.
Nokia en Motorola
BYD begon ooit als producent van batterijen voor voornamelijk gsm’s en mocht al gauw grote namen als Nokia en Motorola tot zijn klanten rekenen. Met die achtergrond is het bijna vanzelfsprekend dat BYD uitpakt met een eigen batterijconcept, met name de Blade Battery. Het gaat hier om een lithium-ijzerfosfaatbatterij, die vergeleken met de traditionele lithium-ionevenknie een aantal voordelen biedt. Eerst en vooral zitten de cellen waaruit de batterij is opgebouwd, op een andere manier verpakt, namelijk in platte strips. Daardoor neemt het geheel maar half zoveel plaats in voor eenzelfde capaciteit.
BYD pocht er ook mee dat Blade-batterijen onder andere door hun honingraatstructuur veiliger zouden zijn. Het risico dat ze in brand zouden vliegen, is bijna onbestaande, zelfs wanneer ze overladen, verhit, geplet of doorboord worden. Bij een zogenoemde spijkertest werd noch rook noch vuur waargenomen en liep de oppervlaktetemperatuur niet hoger op dan 30 tot 60 graden Celsius. Ten slotte, en dat is ook niet onbelangrijk, claimt BYD een langere levensduur, een groter rijbereik en een kortere laadtijd.
Dat klinkt veelbelovend, maar in de praktijk zijn de laadsnelheden van de Han toch vrij beperkt, en de batterij van 85,4 kWh (81 kWh netto) weer vullen neemt dan ook best wel wat tijd in beslag (zie Budget). Positief is dan weer dat BYD de auto standaard uitrust met een warmtepomp. Daarmee wordt de restwarmte van de omgeving, de aandrijflijn, het passagierscompartiment en de batterijen benut om de thermische efficiëntie te verhogen, zodat er minder energie verloren gaat. Het voordeel daarvan is een grotere actieradius bij lagere temperaturen.
Bosh en Mercedes
Elders bestaat er ook een Han met een enkele elektromotor, maar voor de Europese markt beperkt de Chinese gigant zich tot de krachtigste versie, met twee elektromotoren die elk een as voor hun rekening nemen. Dankzij die twee synchrone motoren met permanente magneten kan de Han 3.9S uitpakken met 517 pk en een maximumkoppel van 700 Nm. Daar kun je al eens mee buitenkomen… Dat beseffen ze ook bij BYD, want de Chinezen kozen voor geventileerde Brembo-schijfremmen rondom, terwijl de rembekrachtiging bij Bosch werd gekocht.
Over de herkomst van de ophanging zijn ze in Shenzhen minder loslippig. Ook al wijzen heel wat indicatoren richting Mercedes, waarmee BYD al langer een vrijage onderhoudt – met het submerk Denza als liefdeskind. Hoe dan ook, met MacPherson-veerpoten vooraan en een meerarmige achterasconstructie kunnen we van een klassieke ophanging spreken. De werking van de schokdempers kan via de keuze van de rijmodi worden beïnvloed, en ook voor de elektrische stuurbekrachtiging is er keuze tussen de standen Comfort en Sport. Om het contact met de weg te verzekeren viel de keuze op sportieve Michelin Pilot Sport 4-rubbers met maat 245/45 R19.
-
Geteste versie
-
byd Han Executive
-
Categorieën
- Topklasseberlines
Brandstof
- ELEC
CO2
-
Vermogen
517 CVLengte
4995 m
Koffervolume
410 LElektrische batterij
521 km - 18.5kWh/100km85.4 kWh - 7 kW (AC) - 120 kW (DC)
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!