- Score redactie 15.68 /20
De BYD Han 3.9S profileert zich als een sportievere reisberline en maakt die belofte ook grotendeels waar: hij is comfortabel waar het moet, en net dat tikkeltje sportiever waar het kan. Als bestuurder krijg je de keuze uit vier rijmodi: Eco, Comfort, Sport en Snow. Net zoals tijdens eerdere tests met andere auto’s stelden we ons ook hier vragen bij het nut van die eerste stand, die niet doet wat hij belooft. Namelijk ons economischer en ecologischer laten rijden. Je voelt wel dat er iets gebeurt, maar dat vertaalt zich niet direct in betere verbruikscijfers. Als bestuurder zelf je rechtervoet aan de leiband houden is veel efficiënter. Maar dat even terzijde.
Tijdens het gros van de afgelegde testkilometers hebben we de auto in zijn comfortabele modus laten staan. Dan zit je letterlijk en figuurlijk goed, dankzij een degelijke schokdemping, die de meeste oneffenheden in de weg neutraliseert. Het strekt BYD ook tot eer dat het zich niet heeft laten verleiden tot modieuze velgen van 20 duim of groter met ultralaagprofielbanden. Dergelijke wielen zien er misschien wel mooier uit, maar komen zeker het comfort niet ten goede. De negentienduimers zijn hier zeker een te verdedigen keuze. Op bochtige, iets meer pokdalige wegen viel wel een neiging tot deinen op, wat niet alleen knap irritant kan zijn, maar ook minder vertrouwen geeft in bochtencombinaties.
Huiswerk en herexamen
Over naar de Sport-modus dan maar, waarin de vering ogenblikkelijk strakker wordt getrokken, zonder dat het comfort daar al te erg onder hoeft te lijden. We zouden zelfs durven te zeggen dat door het verdwijnen van het deinen de auto aangenamer te rijden wordt. En in ieder geval veel meer vertrouwen geeft in het bochtenwerk. Natuurlijk is het een hele klus om een auto van meer dan twee ton vlot door de bochten te loodsen, maar het feit dat het zonder al te veel rolneigingen van het koetswerk kan, bewijst dat ze bij BYD hun huiswerk hebben gemaakt. Het enige waarvoor ze een herexamen verdienen, is dat irritante waarschuwingsgeluid bij snelheden tot 30 km/u.
En ja hoor, we werden verwend. Tijdens onze testrit begon het zowaar nog te sneeuwen. Niet van die platte troep, maar dikke vlokken die het landschap, wegen inclusief, binnen de kortste keren wit kleurden. Niet meteen ideaal voor een auto geschoeid met zomerbanden, maar we kregen wel de gelegenheid om de Snow-modus op zijn efficiëntie te testen. Verwacht hier echter geen wonderen, ook al merk je dat de acceleratie wordt getemperd. Wat in dergelijke winterse omstandigheden meer opviel, was dat de ontwaseming bijzonder traag ging.
Dat kun je van de auto zelf dan weer niet zeggen. Die zit in zijn sportieve modus in amper 3,9 seconden aan 100 km/u. Inderdaad, de BYD Han 3.9S schept openlijk op met zijn prestaties: de 3.9S rechts onderaan op de kont van de Han verwijst naar de acceleratietijd van 0 tot 100 km/u. De topsnelheid van 180 km/u is dan weer niets om mee te pochen. Maar wel voldoende, laat dat duidelijk zijn.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!