- Score redactie 14.00 /20
Naast de 'recuperatie' van onderdelen van oudere Renault-modellen proberen de merkverantwoordelijken te besparen door voor de verschillende modellen zoveel mogelijk gemeenschappelijke onderdelen te gebruiken. Zo neemt de Dokker het platform van de Lodgy ongewijzigd over. Dat betekent dat hij een beroep doet op de nieuwe M0-structuur (die is afgeleid van het B-platform van de Renault Clio II), waarvan het voorste en achterste hulponderstel werden herbekeken om bij een aanrijding de schokken beter op te vangen. Het wil ook zeggen dat hij rust op de versterkte McPherson-voortrein van de Logan MCV en de vervormbare achteras van de Renault Kangoo.
Alles bij elkaar delen Dacia's eenvolumer en bestelbreak maar liefst tachtig procent van hun onderdelen. Het motoraanbod komt echter slechts gedeeltelijk overeen met dat van de Lodgy. De Dokker moet het in België stellen met de 1.6-benzinemotor van 85 pk en de beproefde 1.5 dCi met 75 of 90 pk. De kleine drukgevoede 1.2 TCe, die nochtans verkrijgbaar is in andere landen, wordt hem bij ons dus ontzegd. Merkwaardig...
- Verhouding buitenmaten-binnenruimte
- Opmerkelijk laadvolume
- Fabricagekwaliteit t.o.v. vroegere Dacia's
- Soepele en zuinige motor
- Actuele uitrusting?Prijsbeleid zonder weerga
- Afwerkingsdetails interieur
- Basic ogende MediaNav-interface
- Totaal gebrek aan zachte materialen
- Stuurbekrachtiging niet snelheidsafhankelijk
- Wat droge achterophanging
- Zicht achteruit (klapdeurtjes)
In dit artikel : Dacia, Dacia Dokker