Detailtests / 2023 Renault Espace E-Tech Full Hybrid (Esprit Alpine)
In de geest van zijn Renaulution-plannen heeft Renault de zesde generatie van het model geschapen “op maat van zijn tijd”. Wat dat dan concreet betekent? Wel, een SUV-look én een hybride aandrijving bijvoorbeeld.
- Score redactie 16.80 /20
Net als voor de Austral – waarmee de Espace zijn dashboard deelt – mag Renault felicitaties in ontvangst nemen wat betreft materiaalkeuze en afwerking. De verschuifbare armsteun (met daaronder een ruim opbergvak) hoort thuis in de categorie ‘goed gevonden’, terwijl we zelfs lyrisch zouden kunnen worden over de opbergplek voor de oprolcover onder de koffervloer of het spiegeltje waarmee je de kroost achterin in de gaten kunt houden.
Daarover gesproken: door de 22 centimeter waarover de achterbank te verschuiven valt, kun je kiezen tussen ofwel gigantisch veel beenruimte of een stevige koffer (met vijf zitplaatsen in gebruik). Dat we voor de bagageruimte geen superlatieven gebruiken, heeft te maken met de kofferstoelen. Die beperken het laadvolume in de hoogte, waardoor je van een (toch in dit segment) weinig indrukwekkende 477 liter (in vijfzitsconfiguratie welteverstaan) naar maximaal 677 liter gaat als je de achterbank zo ver mogelijk naar voren schuift. Weliswaar met dien verstande dat dat laatste manoeuvre stevige consequenties heeft voor de beenruimte achterin.
Vijf- versus zevenzitter
Wil je dus enigszins de balans behouden, ga dan voor de vijfzitter. Dan groeit het koffervolume – met de achterbank helemaal naar achteren – tot een al deugdelijker 581 liter. Temeer omdat de kofferstoeltjes van de Espace uiteindelijk niet veel meer zijn dan noodzitjes, of toch voor volwassenen: de achterste plaatsen zijn niet ruim bemeten qua hoofd- en beenruimte, en bovendien maar moeilijk te bereiken.
Enige lenigheid is dan ook vereist wil je voorbij de (weliswaar makkelijk weg te kantelen) tweede zitrij raken. Nog een achteruitgang ten opzichte van de Espace: de aparte zitjes van weleer zijn veranderd in een in 40/20/40 op te delen achterbank, wat het moeilijk – zo niet onmogelijk – maakt om drie Isofix-kinderzitjes naast elkaar te installeren.
In dit artikel : Renault, Renault Espace
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands