Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2023 Renault Espace E-Tech Full Hybrid (Esprit Alpine)

Geschreven door Steven Appelmans op

In de geest van zijn Renaulution-plannen heeft Renault de zesde generatie van het model geschapen “op maat van zijn tijd”. Wat dat dan concreet betekent? Wel, een SUV-look én een hybride aandrijving bijvoorbeeld.

46.900 €
  • Score redactie 16.80 /20

De era van de monovolumes ligt definitief in het verleden, of toch in hun kenmerkende busvorm. Zeven stoelen zijn nog wel te krijgen – spoiler alert: dat is ook zo in deze Espace – alleen worden die tegenwoordig verpakt in een SUV-silhouet. Omdat de goegemeente dat zo vraagt, klaarblijkelijk. Niet dat we het publiek willen tegen­spreken, maar de ervaring heeft al meermaals ­geleerd dat die avontuurlijker looks toch een tol eisen op praktisch vlak. Anders gesteld: sinds designer Laurens van den Acker de vorige Espace liet vervellen van bakbeest tot sigaar-op-wielen, doet de naam van de illustere Renault het concept niet meer alle eer aan. Benieuwd of de opvolger kan zorgen voor de nodige rehabilitatie?

Grand Austral XL

We komen er straks nog uitgebreid op terug, maar wetende dat deze Espace met zijn 4,72 meter 14 centimeter in de lengte moet toegeven op zijn voorganger, lijkt het alvast weinig waarschijnlijk dat generatie zes de bakens zal verzetten wat binnenruimte betreft. Eigenlijk was Grand Austral voor dit model een juistere en correctere naam geweest. Omdat de Espace niet alleen zijn technische basis deelt met de Austral – te weten het CMF C/D-platform en de specifieke E-Tech Full Hybrid-aandrijving – maar eveneens zijn looks.

Review Renault Espace (2023)

Pas in profiel kun je de twee onderscheiden, dankzij de langere achtersteven van de Espace. En via de achterklep uiteraard, waar de modelnaam een prominente plek krijgt toebedeeld. Overigens ook hier met de afsluitende letter ‘e’ in een kleurtje (goud in Techno- en Iconic-uitvoering, blauw als Esprit Alpine)… zij het weliswaar zonder de onderscheidende betekenis van die extra letter. Bij de Austral onderschrijft die letter namelijk dat je met een hybride onderweg bent en niet met de klassieke benzine­variant. Maar aangezien er bij de Espace geen andere motorversies worden aangeboden…

Esprit Alpine

De keuze voor een bepaald aankledings­niveau legt ook nog andere esthetische accenten. Zo krijgen de Iconic- en Techno-versies verticale spijlen in het radiatorrooster, terwijl de hier getoonde Esprit Alpine getooid wordt met een grille in ‘geblokte vlaggen’-motief. Verder zijn de raam­omlijstingen verchroomd bij de Techno en zwart bij de andere twee. De Iconic en Esprit Alpine rusten trouwens op twintigduimvelgen, terwijl dat bij de Techno negentienduimers zijn. De bodemvrijheid van 18 centimeter verandert daarentegen niet, net zomin als de zwarte kunststoffen rond de wielkasten en de zijschorten onder de deuren.

  • Zuinig aandrijfgeheel
  • Wendbaarheid met 4Control
  • Geen meerprijs voor kofferzitjes
  • Kofferzitjes niet geschikt voor volwassenen
  • Matig laadvolume zevenzitter
  • Ophanging aan stugge kant

In dit artikel : Renault, Renault Espace

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker