- Score redactie 16.80 /20
De era van de monovolumes ligt definitief in het verleden, of toch in hun kenmerkende busvorm. Zeven stoelen zijn nog wel te krijgen – spoiler alert: dat is ook zo in deze Espace – alleen worden die tegenwoordig verpakt in een SUV-silhouet. Omdat de goegemeente dat zo vraagt, klaarblijkelijk. Niet dat we het publiek willen tegenspreken, maar de ervaring heeft al meermaals geleerd dat die avontuurlijker looks toch een tol eisen op praktisch vlak. Anders gesteld: sinds designer Laurens van den Acker de vorige Espace liet vervellen van bakbeest tot sigaar-op-wielen, doet de naam van de illustere Renault het concept niet meer alle eer aan. Benieuwd of de opvolger kan zorgen voor de nodige rehabilitatie?
Grand Austral XL
We komen er straks nog uitgebreid op terug, maar wetende dat deze Espace met zijn 4,72 meter 14 centimeter in de lengte moet toegeven op zijn voorganger, lijkt het alvast weinig waarschijnlijk dat generatie zes de bakens zal verzetten wat binnenruimte betreft. Eigenlijk was Grand Austral voor dit model een juistere en correctere naam geweest. Omdat de Espace niet alleen zijn technische basis deelt met de Austral – te weten het CMF C/D-platform en de specifieke E-Tech Full Hybrid-aandrijving – maar eveneens zijn looks.
Pas in profiel kun je de twee onderscheiden, dankzij de langere achtersteven van de Espace. En via de achterklep uiteraard, waar de modelnaam een prominente plek krijgt toebedeeld. Overigens ook hier met de afsluitende letter ‘e’ in een kleurtje (goud in Techno- en Iconic-uitvoering, blauw als Esprit Alpine)… zij het weliswaar zonder de onderscheidende betekenis van die extra letter. Bij de Austral onderschrijft die letter namelijk dat je met een hybride onderweg bent en niet met de klassieke benzinevariant. Maar aangezien er bij de Espace geen andere motorversies worden aangeboden…
Esprit Alpine
De keuze voor een bepaald aankledingsniveau legt ook nog andere esthetische accenten. Zo krijgen de Iconic- en Techno-versies verticale spijlen in het radiatorrooster, terwijl de hier getoonde Esprit Alpine getooid wordt met een grille in ‘geblokte vlaggen’-motief. Verder zijn de raamomlijstingen verchroomd bij de Techno en zwart bij de andere twee. De Iconic en Esprit Alpine rusten trouwens op twintigduimvelgen, terwijl dat bij de Techno negentienduimers zijn. De bodemvrijheid van 18 centimeter verandert daarentegen niet, net zomin als de zwarte kunststoffen rond de wielkasten en de zijschorten onder de deuren.
- Zuinig aandrijfgeheel
- Wendbaarheid met 4Control
- Geen meerprijs voor kofferzitjes
- Kofferzitjes niet geschikt voor volwassenen
- Matig laadvolume zevenzitter
- Ophanging aan stugge kant
In dit artikel : Renault, Renault Espace
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!