Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Jeep Renegade 1.6 MJD

Terreinwagenspecialist van het eerste uur Jeep diversifieert zijn gamma met de Renegade. Die maakt zijn opwachting in een voor de constructeur nieuw segment, dat van de kleine SUV's.

Prijs
NB
  • Score redactie 14.40 /20

Jeep heeft beslist om zijn principes opzij te zetten en niet langer enkel pure terreinploeteraars te bouwen. De eerste stap in die richting was al gezet in 2007, met het duo Patriot/Compass, twee compacte softroadermodellen die qua verkoop echter zwaar beneden de verwachtingen zijn gebleven. Ze verdwenen dan ook met stille trom uit de catalogus - hoewel je zou kunnen zeggen dat ze een opvolger hebben gekregen in de vorm van de nieuwe Cherokee, die meer de crossovertoer op is gegaan (net als de Grand Cherokee trouwens). Met de nieuwe Renegade gaat de Amerikaanse constructeur echter nog een stap verder... Technisch gezien rust deze kleine SUV op een nieuw platform, dat 'Small-Wide 4x4' gedoopt werd en geschikt is voor vierwielaandrijving. Het maakt de Renegade wel iets langer dan gemiddeld in de categorie, met een totale lengte van 4,23 meter. Dat relatief grote buitenformaat verklaart natuurlijk de behoorlijke binnenruimte van de Renegade, die vier volwassenen in een goed comfort kan vervoeren, wat al niet slecht is in dit segment. De koffer slikt daarentegen maar 351 liter, terwijl een Renault Captur prat kan gaan op een laadvolume van 377 liter. Om zijn familienaam eer aan te doen is de Renegade echter niet zomaar een wouldbe-terreinwagen: als een van de weinige vertegenwoordigers van zijn categorie kan hij worden uitgerust met een vierwielaandrijving waarmee hij echt goed kan presteren weg van het asfalt.

Aandrijfgeheel: 104/160

De 1.6 MJD van Fiat-makelij is geen prestatiemonster, maar hij kwijt zich goed van zijn taak. Nochtans heeft hij de handen vol, gezien de ronduit matige verhouding gewicht-vermogen (de Renegade weegt 1,5 ton). De prestaties zijn dan ook goed, zonder meer. Je moet wel het verbruik in het oog houden, want als je niet oppast, loopt dat snel op. Maar dat is uiteindelijk ook niet verrassend gezien de weinig gestroomlijnde vormen van deze kleine kleerkast.

Wegligging: 113/160

De Renegade rijdt veel dynamischer dan je op basis van zijn uiterlijk zou vermoeden. Hij doorstaat zelfs perfect de vergelijking met de beste rivalen uit het segment, dankzij een schokdemping die weliswaar stug is, maar de koets goed ondersteunt. Alleen het stuur heeft ons enigszins teleurgesteld: de bekrachtiging geeft een kunstmatig gevoel en de centrering schiet tekort. Wellicht is dat echter bewust gedaan om de auto niet te levendig te maken, gezien het hoge zwaartepunt.

Veiligheid: 144/200

De Renegade is qua veiligheid mee met zijn tijd. Goed, de adaptieve snelheidsregelaar wordt pas volgend jaar leverbaar, maar het model kan nu al uitgerust worden met een dodehoekcontrole, een spoorassistent en zelfs een afstandsradar (met automatische remfunctie). De Renegade staat op dat vlak op hetzelfde niveau als de beste vertegenwoordigers uit de categorie - de Nissan Juke op kop - en zal die vanaf volgend jaar met zijn adaptieve snelheidsregelaar zelfs overtreffen.

Comfort: 157/200

De relatief stugge schokdemping is natuurlijk weinig bevorderlijk voor het comfort, net zoals de vrij harde vulling van de stoelen. Je went er echter snel aan, temeer omdat de schokdempers toch erg geleidelijk reageren op de grootste vervormingen in het wegdek. De geluiddemping is trouwens erg geslaagd, wat de Renegade dichter bij een premiumproduct brengt. De achterbank is daarentegen wat minder geslaagd, als gevolg van een gebrek aan welving.

Functionaliteit: 114/160

Vier volwassenen hebben genoeg ruimte ter beschikking, maar het koffervolume is met 351 liter nogal beperkt voor een auto van 4,23 meter lang. De moduleerbaarheid is bijzonder klassiek, met alleen een achterbank met neerklapbare rugleuning. Het interieur is aangenaam om in te vertoeven, maar wat opbergcompartimenten betreft, stelt de inhoud van de deurbakken maar weinig voor. De materiaalkeuze en assemblagekwaliteit overtreft alle verwachtingen.

Budget: 88/120

Als je kijkt wat je er allemaal voor in de plaats krijgt, is de Renegade interessant geprijsd. Hij is weliswaar 1.000 euro duurder dan een Nissan Juke, maar hij biedt wel een ruimer interieur. Tegelijk kost hij ook zo'n 2.000 euro minder dan een vergelijkbare Mini Countryman. Bovendien ziet het ernaar uit dat de Renegade een goede herverkoopwaarde zal kunnen voorleggen op de tweedehandsmarkt. De onderhouds- en garantieprogramma's zijn klassiek.

Besluit: 720/1000

Eerlijk is eerlijk: de Renegade doet het beter dan we a priori hadden verwacht. Deze Jeep is er handig in geslaagd om de sterke merkwaarden (look, terreincapaciteiten) te verzoenen met de verwachtingen die de hedendaagse klant heeft van een kleine SUV: hij rijdt goed, is comfortabel (vooral qua geluiddemping) en ruim en biedt tal van personaliseringsmogelijkheden. Meer nog, ondanks zijn matige kofferruimte en zijn verbruik dat gevoelig is voor de rijstijl, ontpopt de Renegade zich als een van de meest begeerlijke modellen van deze categorie, die nog altijd aangroeit. Gecombineerd met de zorg die Jeep besteedde aan de afwerking, slaagt hij er zelfs in om het niveau te evenaren van producten die als 'premium' worden beschouwd. In een tijd waarin modeverschijnselen even futiel als vluchtig zijn, zou de Renegade dan ook wel eens een aanbod kunnen worden - en blijven - waar je niet omheen kunt.

U kunt de gedetailleerde wegtest van de Jeep Renegade 1.6 MJD nalezen in AutoGids 916 van 10/12/2014.

  • Verzorgde en aantrekkelijke look
  • Wegkwaliteiten en terreincapaciteiten
  • Afwerking, geluiddemping
  • Doordacht infotainmentsystee
  • Interessante binnenruimte
  • Volledige uitrusting (ook qua veiligheid)
  • Koffervolume
  • Stugge ophanging, harde stoelen
  • Artificieelstuurgevoel
  • Verbruik erg afhankelijk van rijstijl
  • Geen internettoegang
  • Beperkte hoogte onder kofferklep

In dit artikel : Jeep, Jeep Renegade

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker