Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De in de loop van 2015 gelanceerde en zowel in 2018 als in 2020 lichtjes gefacelifte CX-3 gebruikt dezelfde basis als de Mazda 2, maar dan naar alle kanten uitgerekt. Binnenin is het plaatsaanbod behoorlijk voor een auto van dit formaat. De achterbank is weliswaar te smal voor drie personen, maar twee volwassenen kunnen er comfortabel plaatsnemen. Minder vrolijk word je wanneer je de kofferklep opentrekt. Niet alleen is het volume bescheiden, maar de laaddrempel ligt ook nog eens erg hoog boven de grond: 85 centimeter. Gelukkig is er een verstelbare vloer om het forse niveauverschil met de kofferbodem op te vangen. Een verschuifbare achterbank heeft de CX-3 niet.
De bestuurder kijkt uit op een knap vormgegeven dashboard. Het kleine stuurwiel met dikke velg nodigt uit tot het betere bochtenwerk, en dat komt goed uit, want de CX-3 vertoont een efficiënt weggedrag. Auto’s met zo’n nauwkeurige voortrein zijn dun gezaaid in dit segment en het algemene evenwicht zal de liefhebbers niet teleurstellen. Hoogstens is het stuur wat overbekrachtigd. Het comfort blijft in elk geval gevrijwaard. Onder de motorkap vinden we tegenwoordig enkel nog de atmosferische tweeliter-benzine van 121 pk. Klanten kunnen wel kiezen tussen de erg aangenaam schakelende manuele zesversnellingsbak of een zestrapsautomaat.
De Mazda CX-3 is een leuk ogende en prettig rijdende kleine SUV, die tegelijk dynamisch en comfortabel blijft. Jammer dat zijn koffer niet wat handiger is, of dat het door het typisch Aziatische uitrustingsbeleid niet mogelijk is je auto à la carte aan te kleden. En qua motor heb je tegenwoordig zelfs helemaal niks meer te kiezen...