Detailtests / Mazda 3 2.0 SkyActiv-X : Het ideale compromis?
De vierde generatie van de Mazda 3, die in het begin van dit jaar werd voorgesteld, hoefde niet lang te wachten op de revolutionaire benzinemotor die de Japanners al een tijdje aankondigden. Uiteraard waren we erg benieuwd om deze SkyActiv-X-motor te ontdekken.
- Score redactie 15.20 /20
In deze tijden van elektrificatie, waarin het bij de voorstelling van een nieuw model voornamelijk gaat over de capaciteit van de batterijen, de laadtijd en het rijbereik, is de komst van een nieuwe technologie voor verbrandingsmotoren voor liefhebbers van autotechniek wellicht een welkome afwisseling, die deze krachtbronnen opnieuw zuurstof geeft en duidelijk maakt dat je ze nog niet te snel moet afschrijven.
Mazda, al jarenlang een groot verdediger van de wankelmotor, geniet een atypisch imago op het gebied van technische oplossingen. Het zal dan ook weinigen verbazen dat deze grote innovatie voor verbrandingsmotoren uit Hiroshima komt. De tweeliter, die SkyActiv-X werd gedoopt en die intussen verkrijgbaar is in de Mazda 3 en de nieuwe CX-30, wekt nieuwsgierigheid op. Door het beste van benzine- en dieselmotoren te verenigen in één enkele krachtbron heeft Mazda de lat dan ook erg hoog gelegd. Doel bereikt?
- Stille motor
- Gunstig verbruik
- Complete standaarduitrusting
- Aangenaam ontworpen dashboard
- Coherent design
- Zicht rondom
- Hoge kofferdrempel
- Ruimte achterin
- Wat futloze motor
- Gedateerd uitziende gps
In dit artikel : Mazda, Mazda Mazda3
Tests
Onze tests
De concurrenten
Honda Civic 5d 1.8 i-VTEC Elegance
Seat Leon SC 1.8 TSI 132kW FR
DS DS 4 5d 2.0 BlueHDI 150 S&S MAN6 Business GPS
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands