In het kort
-
Rijdynamiek
De 2.0 SkyActiv-X kondigt een mooi vermogen van 180 pk aan, maar in de praktijk kunnen we die paarden niet allemaal benutten. Anderzijds is het koppel goed voelbaar bij hernemingen. De versnellingsbak kwijt zich goed van zijn taak, op voorwaarde dat je er niet te brutaal mee omspringt. Het weggedrag is uitstekend dankzij een perfect afgesteld onderstel. Alleen betreuren we dat de elektrische stuurbekrachtiging de feedback wat te veel uitvlakt.
-
Veiligheid
Met zijn rijkelijke veiligheidsuitrusting vanaf het eerste uitrustingsniveau (SkyDrive Business) plaatst de 3 zijn bestuurder in een veilige cocon, met frontale en laterale airbags voorin, gordijnairbags voor- en achterin en een knieairbag voor de bestuurder. Bovendien zijn er tal van beveiligingssystemen en intelligente rijhulpsystemen geïnstalleerd. Het zicht rondom laat te wensen over, maar er zijn camera’s om de bestuurder te ondersteunen.
-
Comfort
De 3 toont zich bijzonder comfortabel, zowel qua wieltreinen als qua geluiddemping. Die laatste is zelfs zo goed dat we ons gelukkig prijzen dat er een toerenteller is, want puur op het gehoor is het moeilijk om het juiste schakelmoment te bepalen. Het plaats- aanbod achterin is echter niet om over naar huis te schrijven en het zicht naar buiten is er erg beperkt. De kwaliteit van de stoelen is echter goed en hetzelfde lijkt te gelden voor die van het leder.
-
Praktische kant
Met zijn kleine deuren is de Japanner niet de meest toegankelijke auto in zijn klasse, maar ze hebben wel de verdienste weinig plaats in te nemen in de stad. De opbergvakken in het interieur zijn talrijk en goed uitgekiend. Een inductielader voor smartphones is er echter niet. De koffer geeft blijk van een mooi volume, maar kampt met een hoge tildrempel. De achterbank laat zich in twee delen (2/3-1/3) neerklappen maar een verhuiswagen is deze Mazda 3 geenszins.
-
Connectiviteit
Liefhebbers van grote schermen en speciale effecten zijn hier aan het verkeerde adres. Mazda stelt zich tevreden met een centraal scherm van 8,8 duim, dat weliswaar goed geïntegreerd is, maar waarvan de interface ons wat op onze honger laat zitten. Het wordt bediend met een draaiknop op de middenconsole. De rest van het dashboard oogt vrij klassiek en getuigt van een geruststellende eenvoud. Apple CarPlay en Android Auto zijn uiteraard van de partij.
-
Budget
De SkyActiv-X-technologie tracht de voordelen van een diesel toe te passen op een benzinemotor. Daardoor weet hij zijn verbruiks- en CO2-cijfers binnen de perken te houden. En aangezien zijn prijs vrij laag ligt in vergelijking met die van zijn rivalen, kunnen we terecht spreken van een relatief toegankelijke wagen. En zoals altijd in Japan is de optielijst beperkt en bepaalt het afwerkingsniveau welke uitrusting je krijgt. Gelukkig is het eerste niveau al rijkelijk aangekleed.
Mazda’s nieuwe 2.0 SkyActiv-X-benzinemotor, die zich erg discreet toont hoewel hij voor een deel gebruik maakt van dieseltechnologie, is ontegensprekelijk geslaagd. Hij levert meer koppel dan een vergelijkbare atmosferische benzinemotor en is tegelijk zuiniger, wat ook de CO2-uitstoot ten goede komt. Zoals veel huidige motoren kampt hij weliswaar met een gebrek aan karakter, terwijl zijn prestaties allesbehalve buitenaards zijn maar toch levert hij goed werk onder de kap van de Mazda 3, die zijn bijzonder fraaie lijn helaas bekoopt met een wat beperkt plaatsaanbod achterin.