De tweede generatie DS 4 kwam eind 2021 op de markt en verleidt door zijn krachtige, maar stijlvolle look – het lijnenspel met origami-effect zou zomaar op een Lexus kunnen passen. De indruk van gebalde kracht dankt de DS 4 aan zijn proporties: deze vijfdeurs is relatief lang (4,40 meter) en breed (1,83 meter), maar ook vrij laag (1,47 meter). Binnenin zijn de afwerking en materiaalkeuze van een hoog niveau, terwijl de uitrustingsniveaus associaties met het roemruchte Franse verleden willen oproepen door te kiezen voor welluidende namen als Pallas, Etoile of Antoine de Saint-Exupéry.
Technisch gezien rust de DS 4 op de jongste versie van het EMP2-platform, zoals dat ook dienstdoet onder de Peugeot 308 en Opel Astra. Een puur elektrische DS 4 is er eind 2024 nog steeds niet, maar de de plug-inhybride E-Tense 225 biedt wel een elektrisch rijbereik tot 62 kilometer. Verder telt het gamma nog één diesel en één benzine, telkens met een vermogen van 130 pk en standaard een achttrapsautomaat, en een 136 pk sterke hybride. Die laatste maakt gebruik van hetzelfde 1.2 PureTech-blok als de benzine, maar met een sterkere elektrificatie. Met zijn adaptieve schokdempers die kunnen anticiperen op wegoneffenheden, wil de DS 4 in de eerste plaats veel comfort bieden, maar in de praktijk weet vooral het compromis tussen comfort en dynamiek te overtuigen – in die zin sluit de DS 4 qua rijgevoel veel meer aan bij een Peugeot dan bij een Citroën.
Een elegante look, een hoogstaande afwerking, de juiste motoren, uitgebreide personaliseringsmogelijkheden en tal van hightech snufjes: de DS 4 heeft alles om de leaserijder uit zijn Duitse premiumhatchback te halen. Zelfs al hanteert DS even hoge prijzen als dat Duitse trio...