De huidige SL ondergaat zijn eerste echte update. Het AMG-gamma, dat nog steeds bestaat uit twee versies, evolueert grondig, want de "instap"versie laat zijn drukgevoede motor (55 AMG, 517 pk) vallen voor de recente - en eerste - atmosferische V8 van de afdeling, die al de meeste AMG-modellen uitrust. Dat maakt de nieuwe AMG-versie van de SL-Klasse dubbel zo interessant, want hij krijgt ook een flinke evolutie van de zeventrapsautomaat 7G-Tronic, waarvan de traditionele koppelomvormer werd vervangen door een natte meerschijvenkoppeling.
Rijgedrag: SL 63 AMG: 168/200 - SL 600: 188/200
De AMG-V8 en de V12-biturbo zijn allebei uitzonderlijke motoren. De eerste voor zijn stemgeluid en zijn gretige karakter, de tweede voor zijn formidabel fluwelen karakter. De nieuwe 7 MCT-automaat heeft ons echter wat teleurgesteld, ondanks zijn meerschijvenkoppeling in plaats van een koppelomvormer. Hij is wel sneller, maar veroorzaakt te veel schokken, wat soms de stabiliteit in het gedrang brengt. Het stuur is in beide gevallen aangenaam en nauwkeurig.
Veiligheid: SL 63 AMG: 156/200 - SL 600: 172/200
Het remsysteem is krachtig en heeft voldoende uithoudingsvermogen, maar kampt jammer genoeg met een te artificieel pedaalgevoel, wat het doseren bemoeilijkt. De SL 63 AMG, die duidelijk werd ontworpen als een dragster, vertoont een te brutaal weggedrag dat gekenmerkt wordt door constante trekkrachtverliezen en onstabiele reacties. Dan is de SL 600 veel efficiënter, vanwege zachter en geleidelijker, maar ook perfect evenwichtig. Overigens biedt de SL zijn inzittenden een erg hoog niveau van veiligheid.
Comfort: SL 63 AMG: 150/200 - SL 600: 165/200
De door AMG aangepaste ABC-ophanging van de 63 AMG is weinig comfortabel. Ze is namelijk veel te stug, zelfs wanneer de comfortstand is ingeschakeld. Dat is helemaal anders bij de 600, die de vervormingen van het wegdek meesterlijk filtert en tegelijk het koetswerk perfect ondersteunt. Verder kunnen we zeggen dat de geluiddemping in de SL 600 geslaagder is. Onder andere rolgeluiden worden daar beter onder controle gehouden.
Functionaliteit: SL 63 AMG: 147/200 - SL 600: 156/200
De SL is niet alleen makkelijk in de omgang, maar ook praktisch, dankzij de talrijke opbergmogelijkheden in het interieur. Er zijn vakken in de deurpanelen en de middenarmsteun,terwijl achter de stoelen twee opbergcompartimenten zitten. De koffer is voldoende groot, maar niet uitzonderlijk. De toegang ervan wordt wel vergemakkelijkt dankzij het geautomatiseerde kofferdeksel. De afwerkingskwaliteit is absoluut opmerkelijk. Het enige minpuntje is dat het dakmechanisme niet overal voldoende verstopt is.
Budget: SL 63 AMG: 128/200 - SL 600: 132/200
Het verbruik, een delicaat onderwerp, is al bij al niet overdreven gezien de prestaties. En in tegenstelling tot de verwachtingen is de drukgevoede motor de minst gulzige van de twee, tenminste bij een normaal gebruik. In beide gevallen blijft het rijbereik echter onder de 500 kilometer. Het bijzonder forse prijskaartje wordt ten dele gecompenseerd door een overvloedige uitrusting. Het mag echter duidelijk zijn dat er met een dergelijk prijskaartje weinig liefhebbers zullen zijn op de tweedehandsmarkt.
Besluit: SL 63 AMG: 749/1000 - SL 600: 813/1000
Dus, de 63 AMG of de 600...? Die vraag is eigenlijk niet aan de orde: elk van deze über-SL's heeft een totaal ander karakter. De SL 63 AMG laat de geur van verbrand rubber na en schuift eerder zijn dragstertalenten naar voren dan de finesse en de efficiëntie van een echte sportieveling. Daarmee staat hij diametraal tegenover de SL 600, die erin slaagt erg goede prestaties subtiel te combineren met het opmerkelijke comfort dat wordt verwacht van een GT. Wat ons betreft, is dat veruit de grootste prestatie.
U kunt de gedetailleerde wegtest van de Mercedes SL 63 AMG & SL 600 nalezen in AutoGids 751 van 6/08/2008.
In dit artikel : Mercedes-Benz, Mercedes-Benz SL