- Score redactie 14.00 /20
Opel kampt al enige tijd met een imagoprobleem. Als dochtermerk van General Motors heeft het een veel vagere geschiedenis dan de andere massaconstructeurs, maar ook een naam die buiten Duitsland niet veel weerklank geniet. Je zult mensen makkelijker horen zeggen dat ze in een Citroën, Renault of Peugeot of zelfs in een Ford of Fiat rijden dan in een Opel. Nochtans heeft de constructeur veel betekend voor de auto voor de gewone man: als goede motorenbouwer was het ooit de eerste om onderaan in zijn gamma een manuele vijfversnellingsbak met zuinigheidsroeping te introduceren (de eerste Corsa SR, met extreem lange vijfde verhouding).
Met de Omega bracht Opel een van de eerste gestroomlijnde berlines uit. En hoewel het zakmes Opinel niet van Opel komt, hebben de Duitsers een minstens even geniale ontdekking op hun naam staan: de eenvolumer Zafira Tourer vierde onlangs de vijftiende verjaardag van het Flex7 Seating System, een moduleerbaarheidssysteem dat nooit zijn gelijke vond. Of wat dacht u van het FlexFix System, een in de achterbumper geïntegreerde dubbele fietsendrager, die het nog mogelijk maakt om de koffer te openen met een fiets achterop? Tegenwoordig kan die zelfs het gewicht van twee elektrische fietsen dragen.
- Eindeloze kleur- en afwerkingscombinaties
- Gedempte motortrillingen en -lawaai
- Verfrissende look
- Ruime standaarduitrusting
- Erg degelijke schokdemping
- Afwerkingskwaliteit
- Kunstmatig en weinig communicatief stuur
- Been- en hoofdruimte achterin
- Instap achterin
- Erg hoge tildrempel koffer
- Erg snel resonanties met open dak
- Easytronic-versnellingsbak enkel voor 1.4