- Score redactie 15.56 /20
In 2010 kreeg de Opel Meriva een groeischeut: de nieuwe generatie was 20 centimeter langer en 10 centimeter breder dan zijn voorganger, die zich in 2003 tussen twee segmenten in had geparkeerd. Een slimme zet, want in de zeven jaar dat de eerste generatie het uithield, werden er meer dan een miljoen stuks van verkocht. De nieuwe Meriva was niet alleen groter, hij legde de lat ook hoger dankzij innovatieve voorzieningen als de achteraan scharnierende achterdeuren (FlexDoors), het verder uitgewerkte moduleerbare achterbanksysteem (FlexSpace) en de in de achterbumper geïntegreerde fietsendrager (FlexFix).
Het legde Opel geen windeieren, want de populairste kleine eenvolumer scoort vandaag hoog in de klantentevredenheidsonderzoeken. Volgens het in december gepubliceerde rapport van de Duitse keuringsinstantie TÜV, dat werd opgesteld na inspectie van bijna 8 miljoen tweedehandsauto’s, is de Meriva zelfs de auto met de minste gebreken. Om de groeiende concurrentie het hoofd te bieden onderging deze tweede generatie, die halfweg haar levenscyclus is, een opfrisbeurt met enkele visuele retouches en werden nieuwe Euro 6-conforme motoren en verbeterde versnellingsbakken geïntroduceerd. Met het toevoegen van het infotainmentsysteem Intellilink blijft de Meriva ook qua multimedia bij de les.
- Aangename en zuinige motor
- Uitstekende sportstoelen (optie)
- Gezonde wegligging
- Nauwkeurig stuur
- Moduleerbaarheid
- Verzorgde afwerking
- Vrij grote draaicirkel
- Zichts chuin achteruit
- Onduidelijk beeld achteruitrijcamera
- Stugge vering op korte wegoneffenheden
- Overvloed aan bedieningsknoppen
- Beperkte garantie
In dit artikel : Opel, Opel Meriva