In het kort
-
Techniek
Met de 1.6 CDTI doet Opel meer dan alleen de kloof met de concurrentie dichtrijden. De koppelrijke turbodiesel overtuigt niet alleen door zijn prestaties, maar ook door zijn stille en trillingvrije werking. De motor wordt goed gesteund door de verbeterde, vlot schakelende zesbak. Gezien het gewicht van de Meriva is een gemiddeld testverbruik van 5,5 l/100 km zeker niet slecht. Maar met een iets meer gelijkmatige en anticiperende rijstijl kun je onder de grens van 5 liter uitkomen.
-
Wegligging
De Opel Meriva vertoont een aangenaam en voorspelbaar weggedrag. Dankzij de prima afgestelde elektrohydraulische stuurbekrachtiging en een goed gekozen ophangingscompromis tussen wegligging en comfort rijdt de auto erg prettig, zeker voor een auto die a priori geen enkele sportieve ambitie koestert. Ook in noodsituaties reageert de Meriva voorspelbaar en de elektronische rijhulpsystemen doen precies wat je ervan mag verwachten: helpen als het nodig is.
-
Veiligheid
De Meriva behaalde in 2010 vijf sterren bij de EuroNCAP-beoordeling. Op de basisversie na zijn alle uitvoeringen naast de frontale airbags standaard voorzien van laterale airbags en gordijnairbags. Achterin zitten twee Isofix-bevestigingspunten. Opel monteert standaard ESP en remassistentie; alleen voor een bandendrukcontrole en adaptieve koplampen moet je bijbetalen. En je kunt rekenen op remmen die qua kracht, doseerbaarheid en uithoudingsvermogen vrij van gebreken zijn.
-
Comfort
De nieuwe CDTI laat zich amper horen, zelfs niet tijdens de acceleraties. Het ‘nadeel’ daarvan is dat andere, meer storende rijgeluiden de overhand krijgen. Vooral de rolgeluiden op ruwe wegen kunnen al eens vervelend zijn, zeker wanneer de auto voorzien is van de optionele brede banden. Het zitcomfort is uitstekend, zeker als je de optionele sportstoelen hebt gekozen. Achterin is ruimschoots plaats voor twee personen, maar de derde zitplaats is eerder een noodzitje voor kortere afstanden.
-
Praktische kant
De Meriva heeft een uitgekiend interieur dat je naar har- tenlust kunt moduleren. Achterin zijn de verstelmogelijkheden van de stoelen haast eindeloos en de handige kofferruimte kan in een wip van 400 naar 1.500 liter worden vergroot. Overal vind je bergvakken, met een grote bak in de centrale rail tussen de voorstoelen. Fietsliefhebbers zullen de in de achterbumper geïntegreerde fietsendrager waarderen, maar weet wel dat die optie de montage van een trekhaak onmogelijk maakt.
-
Budget
Er is al een Meriva voor 15.750 euro, maar dat is een echte basisversie. Wie zijn auto wil uitrusten met enkele leuke en ook nuttige opties, kan beter kiezen voor de hogere uitrustingsniveaus Enjoy (vanaf 17.600) en Cosmo (vanaf 18.650). Opel voert een helder optiebeleid en biedt naast enkele interessante optiepakketten een reeks redelijk geprijsde opties aan. Alleen de infotainmentsystemen nemen een fikse knauw uit het budget, maar in ruil krijg je wel een erg bijdetijds systeem.
De Opel Meriva blijft de referentie in zijn klasse. Hij wordt terecht geprezen voor zijn moduleerbaarheid en zijn functionaliteit. Zijn sterkste troeven blijven zijn uitgekiende interieur, zijn mooie afwerking en zijn gebruiksmak - al vinden we het knopjesbos op de middenconsole te onoverzichtelijk en te moeilijk te bedienen. Daarnaast verrast de Meriva nog steeds met een gezond, veilig en onderhoudend weggedrag. Allen op typisch Belgische wegen kan de stugge ophanging de pret bederven, zeker in combinatie met de optionele achttienduimwielen. De grootste vooruitgang boekt de Meriva bij deze update onder de motorkap, met een nieuwe dieselmotor die ons zowel qua trekkracht als qua werkingsstilte verbaasde. Hij wordt daarbij uitstekend geholpen door een vlot schakelende versnellingsbak, tot voor kort de achilleshiel van heel wat Opels.